De Tesla Cybertruck werd anderhalf jaar geleden onthuld, wat betekent dat we nu een behoorlijk trackrecord hebben met betrekking tot onderhoudskosten. Het ziet er niet altijd even goed uit, vooral als het gaat om het vervangen van banden. En daar is eigenlijk een heel specifieke reden voor: er is geen pasklare oplossing voor banden.
Het hangt af van de fabrikant, het type voertuig, hoe vaak je het gebruikt en waar, enzovoort. Volgens sommige eigenaren kan de Cybertruck echter gemakkelijk banden verslijten op 10.000 km of minder, vooral als je hem gebruikt om spullen of andere voertuigen te trekken op ruw terrein. De Cybertruck is zwaar en heeft een oneindig koppel, wat een slechte combinatie is als het behoud van je banden het uiteindelijke doel is.
De truck maakt gebruik van enorme 35-inch banden op basis van Goodyear's Wrangler Territory RT. Maar er is een addertje onder het gras. De zijwanden van de banden van de Cybertruck zijn speciaal ontworpen voor de unieke wieldoppen van de truck. Er is blijkbaar geen oplossing voor dit probleem, tenzij de eigenaar bereid is om helemaal andere wielen te gebruiken. Anders kunnen eigenaren alleen maar de bittere pil slikken en betalen. (lees verder onder de afbeelding)
Dit is problematisch en kostbaar, omdat Cybertruck-banden ongeveer 2.000 dollar per set kosten. Maar om eerlijk te zijn, is dit een probleem dat de meeste elektrische auto's hebben, niet alleen de truck van Tesla. Volgens onderzoek van Alixpartners slijten elektrische voertuigen ongeveer 20 procent sneller dan voertuigen met een verbrandingsmotor (en nieuwe EV-banden zijn over het algemeen duurder), voornamelijk vanwege hun zware gewicht en snelle acceleratie. Als het een troost is: Cybertruck-eigenaren zijn niet de enigen wiens bandenbudget is gestegen!
(Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website