Bobbi Lee is de eerste virtuele influencer in België: "We willen er vroeg bij zijn"

"Fake it till you make it" wordt nu wel heel letterlijk genomen: ons land heeft nu ook een virtuele influencer. Het Brusselse creatieve bureau Hurae heeft Bobbi Lee gelanceerd op Instagram, een jonge vrouw met Aziatische looks en opvallend rood haar. Haar account lijkt levensecht.

Bobbi Lee heeft momenteel ongeveer 160 volgers op Instagram. Ze volgt een opleiding aan de kunstschool KASK en loopt stage bij Hurae, het bureau van ondernemer Hannes Coudenys. Ze plaatst regelmatig foto's op haar account die er realistisch uitzien, maar het is allemaal kunstmatig. Hurae ziet Bobbi Lee als een experiment.

Nog geen grote markt in België

Hoewel virtuele influencers in het buitenland succesvol zijn, is er in België volgens experts nog geen grote markt voor. Belgische influencers zijn relatief goedkoop omdat er weinig grote merken zijn. Gratis virtuele influencers zijn dus niet echt nodig. Voor influencers die grote wereldmerken vertegenwoordigen en hoge tarieven vragen, zou een virtuele influencer echter een oplossing kunnen zijn.

"We willen er vroeg bij zijn"

Hurae wil met de trend meegaan: “Door er vroeg bij te zijn, komen we in contact met anderen die hier ook mee bezig zijn. Zo worden we al gevolgd door een virtuele influencer die fungeert als ambassadeur voor de Franse regio Bretagne (Anne Kerdi, red.). En ik word nu uitgenodigd om over dit fenomeen presentaties te geven,” vertelt oprichter Coudenys aan De Tijd. Vandaag moeten we nog veel handmatig doen met tools als Midjourney of Photoshop, maar het plan is om van Bobbi Lee een soort bot te maken die een eigen stijl kan ontwikkelen."

(Bron: hln.be – Intropic: Instagram)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen