Slechts 50 piloten zijn gekwalificeerd om te landen op deze luchthaven: maak de landing mee van in de cockpit

Paro International Airport, gelegen in het koninkrijk Bhutan, staat bekend als een van de meest uitdagende luchthavens ter wereld. Omgeven door bergtoppen tot 5.500 meter en gelegen op een hoogte van 2.235 meter boven zeeniveau, vereist deze luchthaven uitzonderlijke vliegvaardigheden. Slechts ongeveer 50 piloten wereldwijd zijn gecertificeerd om hier te landen.​

Navigeren zonder radar

Wat Paro uniek maakt, is het ontbreken van radarondersteuning. Piloten moeten volledig vertrouwen op visuele aanwijzingen en handmatige besturing. Autopiloot is geen optie; elke landing vereist precisie en ervaring. Bovendien zijn vluchten alleen toegestaan onder visuele meteorologische omstandigheden en beperkt tot daglichturen, wat de operationele flexibiliteit verder beperkt.​ (lees verder onder de afbeelding)

Weersomstandigheden en terreinuitdagingen

De geografische ligging van Paro brengt extra uitdagingen met zich mee. De luchthaven ligt in een smalle vallei, omringd door steile bergen, waardoor de aanvliegroute nauwkeurig moet worden gevolgd. Daarnaast zorgen onvoorspelbare weersomstandigheden, zoals sterke winden en plotselinge mist, voor extra complexiteit tijdens het landen en opstijgen.​

Beperkte luchtvaartactiviteiten

Vanwege de complexiteit van de luchthaven opereren slechts twee luchtvaartmaatschappijen regelmatig op Paro: Drukair Royal Bhutan Airlines en Bhutan Airlines. Hun piloten ondergaan intensieve training om de specifieke benadering en vertrekprocedures van Paro te beheersen. Deze exclusiviteit benadrukt de unieke aard van de luchthaven en de vaardigheden die nodig zijn om er veilig te opereren.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen