De angst om met een lege accu stil te vallen, weerhoudt veel mensen ervan volledig elektrisch te gaan rijden. De oplossing? De EREV – een Extended-Range Electric Vehicle. Deze auto’s combineren een elektrische aandrijving met een kleine benzinemotor die als range extender fungeert. Die extra motor verlengt het rijbereik aanzienlijk. Volgens BloombergNEF is dit type aandrijflijn op dit moment het snelst groeiende segment in de markt: “Vorig jaar werden 83 procent meer auto’s met deze technologie verkocht.”
Hoewel de technologie niet nieuw is – merken als Chevrolet, Ford, Cadillac, BMW (met de i3 en i8) en Opel (met de Ampera) experimenteerden er al eerder mee – wisten fabrikanten toen slechts beperkt succes te boeken. De consument bleef sceptisch. Maar dat verandert snel. In 2023 werden er wereldwijd nog 655.738 EREV’s verkocht; een jaar later was dat al gestegen naar 1,2 miljoen. En hoewel dit type auto ook wel REEV wordt genoemd, is het vooral in China dat de verkoop écht explosief groeit.
Chinese merken als Li Auto en BYD investeren groots in EREV-technologie. BloombergNEF stelt dat “de sterke groei van de EREV vooralsnog bijna geheel toe te schrijven is aan de Chinese markt.” De voertuigen rijden gemiddeld 170 kilometer puur elektrisch en hebben een accucapaciteit van zo’n 38 kWh. Opvallend: gemiddeld wordt meer dan 70 procent van alle gereden kilometers elektrisch afgelegd. En dat terwijl China een van de best uitgeruste laadinfrastructuren ter wereld heeft. (lees verder onder de afbeelding)
Hoewel België momenteel slechts een beperkt aanbod aan EREV-modellen kent, komt daar snel verandering in. Mazda biedt al een variant aan van de MX-30 met range extender, zowel in Nederland als België. Ook Hyundai/Kia en de Stellantis-groep – met onder andere het merk Ram – komen eraan. Volkswagen speelt zelfs met het idee om bestaande modellen zoals de ID.4 of ID.7 om te bouwen. VW-topman Oliver Blume: “We overwegen een EREV-variant van de Scout naar Europa te brengen.”
De voordelen op papier spreken voor zich: je hoeft niet te vrezen voor een lege accu, vooral als je onderweg geen laadpunt kunt vinden. Een tankstation is vaak sneller te bereiken dan een snellader. Daarnaast maakt een kleinere accu het vervangen ervan betaalbaarder, terwijl de verwachte levensduur van een batterij – vijftien jaar – ook vertrouwen geeft. Kortom, de EREV is mogelijk dé oplossing voor wie elektrisch wil rijden, maar nog twijfelt over bereik en laadinfrastructuur.
(Bron: HLN - Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website