Opvallende vaststelling op de markt van tweedehandswagens in België: "Rem op milieudoelstellingen"

De tweedehandswagenmarkt in België blijft onverminderd groeien. In de eerste helft van 2025 werden 373.810 occasiewagens ingeschreven, een stijging van 0,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee blijft de trend van 2024 – het hoogste aantal inschrijvingen sinds 2015 – zich voortzetten.

Meer dan zes op de tien personenwagens (61,4 procent) die tussen januari en juni op naam werden gezet, waren tweedehands. Volgens sectorfederatie Traxio ligt de motor van deze groei vooral bij de oudere voertuigen.

Wagen van 15 jaar en ouder

Opvallend is dat vooral wagens van vijftien jaar en ouder terrein winnen. In de eerste zes maanden van 2025 klom hun marktaandeel tot 21,9 procent, tegenover 20,2 procent een jaar eerder. Daarentegen verloren jongere tweedehandswagens marktaandeel: wagens tot vijf jaar oud daalden van 35 naar 33,7 procent. Traxio maakt zich zorgen over deze evolutie: “Een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.”

"Rem op de milieudoelstellingen"

De veroudering van het wagenpark wordt verder onderstreept door de stijgende gemiddelde leeftijd van tweedehandswagens. Die bedroeg in de eerste helft van dit jaar negen jaar en negen maanden. Volgens Traxio vormt deze “verdere vergrijzing van het wagenpark” een rem op de milieudoelstellingen, zeker wat betreft de reductie van CO₂-uitstoot en de omschakeling naar schonere mobiliteit. (lees verder onder de afbeelding)

Markt gedomineerd door particulieren

De markt blijft ook sterk gedomineerd door particulieren: meer dan 90 procent van de inschrijvingen in het tweedehandssegment werd gedaan door privépersonen. In motorisatie blijft de klassieke verbrandingsmotor domineren. Meer dan de helft van de occasiewagens (55,8 procent) was uitgerust met een benzinemotor. Slechts 3,9 procent van de verkochte tweedehandswagens was volledig elektrisch.

Welke merken scoren goed?

Wat de merken betreft, bleven Volkswagen, BMW en Mercedes het populairst bij de Belgische tweedehandskoper in de eerste helft van 2025. Deze voorkeur wijst op een blijvende interesse in gevestigde merken, ook al gaat het vaak om oudere modellen. Het algemene beeld is er één van groei, maar tegelijk van een stagnerende vergroening die de duurzaamheidsambities van de mobiliteitssector onder druk zet.

(Afbeeldingen: Freepik)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen