Het rijbereik van een Tesla – en in bredere zin dat van alle elektrische voertuigen – kan flink afnemen bij koud weer. De oorzaak ligt bij de batterij: lage temperaturen vertragen de chemische processen in de accu, wat het beschikbare vermogen vermindert.
Volgens Scott Case, CEO van batterijonderzoeksbedrijf Recurrent, is dit effect vergelijkbaar met hoe een iPhone sneller leegloopt op koude dagen. Daarbovenop komt dat bestuurders bij lage temperaturen vaker de verwarming gebruiken, wat extra energie kost en het rijbereik verder beperkt. Een woordje uitleg en een vergelijk tussen modellen...
Waar auto's met een verbrandingsmotor de restwarmte van de motor gebruiken om het interieur te verwarmen, moeten elektrische voertuigen zoals Tesla’s daar speciaal energie voor inzetten. Uit onderzoek van Recurrent naar de 20 populairste elektrische modellen in de VS, waaronder de Tesla Model 3 en Model X, blijkt dat sommige EV’s bij koud weer tot 30% van hun rijbereik verliezen. Maar hoe pak je het dan best aan in de winter? (lees verder onder de afbeelding)
De Tesla Model X presteerde hierbij het best, met slechts 11% verlies. De Model S volgde met 12%. De Model 3, die geen ingebouwde warmtepomp heeft, verloor wat meer bereik. Naast het verminderde rijbereik neemt ook de laadtijd toe bij lage temperaturen. Voor EV-bestuurders is het dus belangrijk om hier rekening mee te houden bij het plannen van ritten in de winter.
Tesla adviseert om de auto voor vertrek voor te verwarmen en indien mogelijk aangesloten te houden op een laadpunt. Dit zorgt ervoor dat de batterij op temperatuur blijft en beperkt het energieverbruik voor verwarming. Zo blijft het rijbereik beter behouden, zelfs tijdens koude dagen.
(Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website