Het rijbereik van een Tesla – en in bredere zin dat van alle elektrische voertuigen – kan flink afnemen bij koud weer. De oorzaak ligt bij de batterij: lage temperaturen vertragen de chemische processen in de accu, wat het beschikbare vermogen vermindert.
Volgens Scott Case, CEO van batterijonderzoeksbedrijf Recurrent, is dit effect vergelijkbaar met hoe een iPhone sneller leegloopt op koude dagen. Daarbovenop komt dat bestuurders bij lage temperaturen vaker de verwarming gebruiken, wat extra energie kost en het rijbereik verder beperkt. Een woordje uitleg en een vergelijk tussen modellen...
Verwarming kost energie
Waar auto's met een verbrandingsmotor de restwarmte van de motor gebruiken om het interieur te verwarmen, moeten elektrische voertuigen zoals Tesla’s daar speciaal energie voor inzetten. Uit onderzoek van Recurrent naar de 20 populairste elektrische modellen in de VS, waaronder de Tesla Model 3 en Model X, blijkt dat sommige EV’s bij koud weer tot 30% van hun rijbereik verliezen. Maar hoe pak je het dan best aan in de winter? (lees verder onder de afbeelding)

Ritten plannen in de winter
De Tesla Model X presteerde hierbij het best, met slechts 11% verlies. De Model S volgde met 12%. De Model 3, die geen ingebouwde warmtepomp heeft, verloor wat meer bereik. Naast het verminderde rijbereik neemt ook de laadtijd toe bij lage temperaturen. Voor EV-bestuurders is het dus belangrijk om hier rekening mee te houden bij het plannen van ritten in de winter.
Tips om het rijbereik in de winter te behouden
Tesla adviseert om de auto voor vertrek voor te verwarmen en indien mogelijk aangesloten te houden op een laadpunt. Dit zorgt ervoor dat de batterij op temperatuur blijft en beperkt het energieverbruik voor verwarming. Zo blijft het rijbereik beter behouden, zelfs tijdens koude dagen.
(Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties