Vlamingen die parkeerboetes niet betalen vanaf nu strenger aangepakt: "Je kan zelfs je auto kwijt raken"

Vanaf mei 2025 wordt het parkeerbeleid in Vlaanderen een stuk strikter. Bestuurders die zich herhaaldelijk niets aantrekken van hun parkeerboetes, zullen daar de gevolgen van voelen. Wie vijf of meer onbetaalde parkeerboetes op zijn naam heeft staan, riskeert dat zijn voertuig een wielklem krijgt. Daarmee willen de lokale overheden paal en perk stellen aan het toenemende aantal hardleerse wanbetalers.

Opstapelende parkeerboetes

In sommige gemeenten gaat het van kwaad naar erger. Er zijn gevallen bekend van automobilisten met tientallen tot zelfs meer dan honderd openstaande parkeerboetes. In één extreem geval gaat het zelfs om 211 onbetaalde boetes. Deze bestuurders lijken zich weinig aan te trekken van de regels. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze een boetebriefje ostentatief verscheuren voor de neus van een parkeerwachter.

Blauwe zones onder druk

De problematiek situeert zich voornamelijk in blauwe zones, waar bestuurders maximaal twee uur gratis mogen parkeren mits het correct gebruik van een parkeerschijf. Toch wordt deze regel massaal genegeerd. Sommige voertuigen blijven een volledige werkdag staan zonder een schijf of met een verkeerd ingestelde tijd. Dit gedrag ondermijnt het doel van gereguleerd parkeren, namelijk het vrijhouden en roteren van beschikbare parkeerplaatsen voor iedereen. (lees verder onder de afbeelding)

Wielklem als laatste redmiddel

Omdat het innen van parkeerboetes vaak op weerstand stuit – zeker wanneer het om buitenlandse voertuigen gaat – kiezen de autoriteiten voor een directe sanctie: de wielklem. Wanneer een voertuig vijf of meer openstaande boetes heeft, kan het voortaan geblokkeerd worden met een klem. Die wordt pas verwijderd zodra alle verschuldigde bedragen volledig zijn betaald. Op die manier willen de gemeenten het betaalgedrag forceren.

Waarom deze maatregel nodig is

Het handhaven van parkeerregels blijkt in de praktijk niet evident. Vooral bij hardnekkige overtreders en buitenlandse bestuurders loopt het systeem vaak spaak. Gegevens zijn moeilijk op te vragen of boetes blijven simpelweg onbetaald. Door het voertuig fysiek vast te zetten, wordt elke verdere ontduiking onmogelijk. Het is een duidelijk signaal dat parkeerregels niet vrijblijvend zijn.

De overgrote meerderheid van bestuurders hoeft zich geen zorgen te maken. Wie zich aan de regels houdt of zijn parkeerboete tijdig betaalt, zal nooit met een wielklem geconfronteerd worden. De maatregel richt zich uitsluitend op mensen die structureel weigeren hun boetes te betalen. Toch is het goed om alert te zijn: wie zelden parkeert maar meerdere boetes negeert, kan ook snel in de gevarenzone terechtkomen. (lees verder onder de afbeelding)

Eerlijk parkeerbeleid

De invoering van strengere sancties is niet alleen bedoeld om inkomsten te garanderen, maar ook om rechtvaardigheid te herstellen. Het is oneerlijk tegenover correcte bestuurders dat anderen ongestraft plekken bezet houden en boetes naast zich neerleggen. Met een kordate aanpak willen lokale besturen het vertrouwen in het parkeersysteem versterken.

Naast de fysieke sancties wordt er ook gewerkt aan betere opvolging van openstaande boetes en meer samenwerking tussen gemeenten en externe diensten. Zo moeten gegevens sneller beschikbaar zijn en kunnen overtreders efficiënter worden opgespoord. Ook wie in verschillende steden of gemeenten boetes negeert, zal binnenkort moeilijker onder de radar blijven.

Een gedragsverandering afdwingen

De hoop is dat deze maatregel niet alleen boetes helpt innen, maar ook het algemene parkeergedrag verbetert. Als automobilisten beseffen dat een parkeerboete wél gevolgen heeft, zullen ze wellicht sneller geneigd zijn zich aan de regels te houden. Minder frustratie, meer beschikbaarheid van parkeerplaatsen, en een eerlijkere verdeling van de publieke ruimte zijn het uiteindelijke doel.

(Bron: VRT - Afbeeldingen: Unsplash)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen