maxim-DF6g_f_Y20s-unsplash News
maxim-DF6g_f_Y20s-unsplash
News

Auto-expert legt uit waarom Tesla's zo snel in waarde dalen, soms zelfs de helft in één jaar tijd

Een auto-expert heeft uitgelegd waarom vooral Tesla’s hun waarde zo snel lijken te verliezen, nadat een man die zijn Model Y liet taxeren bij een verkoper verbaasd was dat hij slechts ongeveer de helft van wat hij ervoor had betaald aangeboden kreeg.

De man had de auto pas een jaar geleden gekocht voor 60.000 euro, maar kreeg van WeBuyAnyCar een bod van ongeveer 30.000 euro, terwijl hij zelfs zei dat hij elders veel meer kon krijgen. WeBuyAnyCar legde uit dat een auto ‘vrijwel meteen waarde begint te verliezen’ zodra hij de showroom verlaat, en dat elektrische voertuigen vaak nog harder getroffen worden door waardevermindering.

Verdienmodel

Stuart Masson, hoofdredacteur van The Car Expert, vertelde aan LADbible precies waarom deze man een lager bod kreeg dan gehoopt, en waarom Tesla’s waarde verliezen zodra je ze koopt. Hij legde uit dat het verdienmodel van bedrijven zoals WeBuyAnyCar erin bestaat de auto's die jij aan hen verkoopt vervolgens op een veiling te verkopen. Ze bieden dus een ‘vorm van gemak’, waardoor je het ‘gedoe’ van zelf verkopen niet hebt, en zij kunnen beter inschatten hoeveel ze ervoor krijgen bij doorverkoop.

“Meer kosten dan enkel de prijs van de auto”

Vrijwel elke auto verliest waarde zodra je hem koopt. Volgens experts verliest bijna elke auto ‘typisch tot 35 procent’ van zijn waarde in het eerste jaar. Stuart legde uit dat je bij het kopen van een splinternieuwe auto betaalt voor allerlei zaken naast de auto zelf. Hij zei: “Je betaalt ook voor de dealers, verkoopkosten, winst op de verkoop, personeel, onderhoudspersoneel, de vaste kosten van de dealer, de showroom. Daarnaast betaal je btw, en de kosten voor de eerste registratie. Er komen dus allerlei kosten bovenop de prijs van de auto zelf.”

Bij het kopen van een auto betaal je dus veel meer dan alleen voor de wagen zelf, en als je er vervolgens even mee rondrijdt en hem dan weer probeert te verkopen, krijg je logischerwijs een veel lager bedrag. Stuart legde uit dat bij Tesla de waardevermindering na aankoop te wijten is aan ‘een combinatie van factoren’. Hij zei dat hun Model 3 en Model Y 'veruit de bestverkochte elektrische auto’s op de markt’ zijn, wat het merk ‘een slachtoffer van hun eigen succes’ maakt als het om waardebehoud gaat. (lees verder onder de afbeelding)

Auto-expert legt uit waarom Tesla's zo snel in waarde dalen, soms zelfs de helft in één jaar tijd

Best verkochte auto ter wereld

“Aangezien de meeste eigenaren hun auto drie à vier jaar houden, betekent dat dat er veel tweedehands Tesla’s beschikbaar zijn, gewoon omdat er zoveel van zijn verkocht,” aldus de auto-expert. Daarbovenop zei hij dat de Tesla Model Y ‘de bestverkochte auto ter wereld’ was – van welk type dan ook – in de afgelopen paar jaar. Er werden dus veel nieuwe gekocht, waardoor er nu een groot aanbod aan tweedehands exemplaren is.

Geen zichtbare veranderingen

Wat het probleem nog verergert, is dat Tesla ‘geen groot modellengamma heeft’, en dat de modellen ‘al jaren te koop zijn zonder zichtbare veranderingen’. Daardoor rijd je in een tweedehands exemplaar vrijwel dezelfde auto als wanneer je een nieuwe koopt. Naast het feit dat een Tesla waarde verliest zodra je hem koopt, legde Stuart uit dat ‘Tesla de prijs van zijn nieuwe auto’s geleidelijk verlaagt’, wat automatisch de waarde van gebruikte modellen drukt. Hij zei dat de Model 3 en Model Y ‘duizenden euro’s duurder’ waren toen ze voor het eerst werden gelanceerd, dus dat mensen er nu sowieso minder voor willen betalen. Als je een tweedehands auto probeert te verkopen, helpt het niet als de prijs van nieuwe modellen blijft dalen. (lees verder onder de afbeelding)

Auto-expert legt uit waarom Tesla's zo snel in waarde dalen, soms zelfs de helft in één jaar tijd

Meer concurrentie

“De derde reden is dat er veel meer concurrentie is op de markt voor elektrische auto’s dan toen Tesla echt doorbrak, vijf à zes jaar geleden,” vertelde Stuart aan LADbible. “Als je in 2019 of 2020 een elektrische auto wilde kopen, waren er niet veel opties. Vanaf 2020 begon de verkoop pas echt te stijgen. Andere fabrikanten halen Tesla in en stappen nu in de markt. In 2025 zijn er zo’n 180 elektrische modellen beschikbaar.” Elektrische auto’s worden dus niet alleen goedkoper, er zijn ook veel meer opties naast een tweedehands Tesla – wat die Tesla minder aantrekkelijk maakt.

Musk speelt een rol

Om het overduidelijke punt te benoemen: Stuart gaf aan dat ‘Elon Musks persoonlijke populariteit – of het gebrek daaraan’ Tesla op de korte termijn problemen bezorgt doordat sommige mensen geen Tesla meer willen kopen. De expert zei dat ‘mensen die traditioneel enthousiast waren over elektrische auto’s’ nu mogelijk minder geneigd zijn om voor een Tesla te kiezen als ze een nieuwe auto zoeken. Toch denkt hij dat dit ‘niet zozeer invloed heeft op de afschrijving’ van tweedehandsmodellen, maar eerder op de verkoop van nieuwe auto’s.

(Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties