In 2024 daalde het aantal letselongevallen op Belgische wegen met 3%. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van het Vias institute, gebaseerd op gegevens van de politie. Deze daling wijst op een algemene verbetering van de verkeersveiligheid. Ook het aantal ongevallen waarbij alcohol in het spel was, vertoont een dalende trend. Maar niet alles gaat de goede kant op: het aantal ongevallen met elektrische steps blijft stijgen.
E-steps steeds populairder… en risicovoller
Het aantal ongevallen met elektrische steps steeg in 2024 met 9%. Een opvallende toename, zeker gezien de sterke groei van dit vervoermiddel in drukke stadsomgevingen. Steps zijn handig en populair, maar ze vormen ook een risico wanneer ze niet op een veilige manier worden gebruikt. De cijfers roepen vragen op over regelgeving, infrastructuur en verantwoordelijk rijgedrag.
Hoe gebeuren ongevallen met e-steps?
Uit een analyse van 100 ongevallen met e-steps in Brussel (Vias institute, 2020) blijken vijf belangrijke oorzaken:
- Kruispunten (29%): Veel ongevallen gebeuren doordat auto’s de stepgebruiker niet opmerken bij het afslaan.
- Enkelzijdige ongevallen (23%): Gebruikers verliezen zelf de controle, vaak door slechte wegkwaliteit of rijden onder invloed.
- Zebrapaden (11%): Steps die oversteken vanaf het voetpad verrassen andere weggebruikers, zeker bij hoge snelheid.
- Botsingen met zachte weggebruikers (9%): Aanrijdingen met voetgangers of fietsers, waarbij de stepgebruiker meestal in fout is.
- Geparkeerde voertuigen (4%): Net als bij fietsers zorgen openslaande autodeuren voor onverwachte botsingen. (lees verder onder de afbeelding)

Veiligheid begint bij infrastructuur
Een veilige omgeving maakt een wereld van verschil. Volgens Vias leidt herinrichting van gevaarlijke kruispunten tot gemiddeld 28% minder gewonden en doden. Voorbeelden zijn veilige rotondes, vangrails, onderdoorgangen en fietsvriendelijke bruggen. Vooral in stadscentra, waar veel verschillende weggebruikers samenkomen, zijn structurele ingrepen essentieel.
Een dubbele realiteit
De daling in het totale aantal letselongevallen is een positief signaal, maar de stijging van het aantal e-stepincidenten toont dat er nog veel werk aan de winkel is. Een combinatie van betere infrastructuur, duidelijke regelgeving en meer bewustwording bij gebruikers is nodig om het verkeer écht veiliger te maken. Alleen zo kan de mobiliteit van morgen veilig en duurzaam evolueren.
(Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties