Schermopname_10-8-2025_94738_www.collage.nl News
Schermopname_10-8-2025_94738_www.collage.nl
News

Boze toerist deelt rekening nadat restaurant op toeristische hotspot ‘krankzinnige’ extra toeslag aanrekent

Eten in verschillende landen kan zo zijn uitdagingen hebben, of het nu gaat om wennen aan een pittige nieuwe keuken of per ongeluk het verkeerde gerecht bestellen omdat je het menu niet kunt vertalen. Sommige restaurants beledigen hun klanten vrij direct, terwijl anderen subtieler te werk gaan door extra’s op de rekening te zetten of belachelijk hoge prijzen te rekenen.

Vraag het maar aan bezoekers van een bepaald restaurant in Mykonos, waar klanten €35 betalen voor een cola of €100 aan servicekosten – pure oplichterij. Een recente bezoeker aan een restaurant in Bari kwam er na afloop ook achter dat er iets vreemds op zijn bon stond. Voor zijn pizza en biertjes betaalde hij minder dan €40, wat op zich niet verkeerd is in de bakermat van de pizza.

“Wat is de volgende stap!?”

Maar toen hij zag dat er 50 cent extra was berekend omdat hij om wat zwarte peper had gevraagd – iets dat in bijna elk Italiaans restaurant gratis op tafel staat – was hij minder blij. Wat is de volgende stap? Een toeslag voor bestek? Voor het toilet? Voor het feit dat je er eet? Hij deelde zijn verontwaardiging online, en daar waren de meningen verdeeld: sommigen vonden het onzin, anderen zagen het als gerechtvaardigd. Toch is het, zoals sommigen opmerkten, “een hellend vlak” – velen herinneren zich nog de tijd dat brood vooraf gratis was. (lees verder onder de afbeelding)

Boze toerist deelt rekening nadat restaurant op toeristische hotspot ‘krankzinnige’ extra toeslag aanrekent

10 cent extra om croissant doormidden te snijden

En het blijft niet bij peper. Een andere vrouw in Italië kreeg onlangs 10 cent extra op de rekening omdat het personeel haar croissant doormidden had gesneden. Onder haar bericht reageerden mensen fel: “Je moet je klanten echt haten om €0,10 te rekenen om een croissant doormidden te snijden. Geen greintje klasse, verfijning of empathie.” Een ander schreef: “Wat een schande… alleen maar om een croissant te halveren!”

De eigenaar, Massimiliano Viotto, verdedigde de toeslag: het zou gaan om de kosten voor een extra bord en servet, én voor de “vaardigheid” die nodig is om een gebakje doormidden te snijden. Hij zei: “Het is geen oplichting. Het is een bewuste keuze die we met trots verdedigen.” De les? Controleer altijd de rekening vóór je je pinpas pakt – je weet nooit waarvoor je stiekem extra betaalt.

(Afbeeldingen: Unsplash en Newsflash/NX)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties