De opmerkelijke sollicitatiegesprekken van Steve Jobs: niet met een appel, maar met... bier! News
De opmerkelijke sollicitatiegesprekken van Steve Jobs: niet met een appel, maar met... bier!
News

De opmerkelijke sollicitatiegesprekken van Steve Jobs: niet met een appel, maar met... bier!

De overleden CEO van Apple, Steve Jobs, zou een 'biertest' hebben gehad die hij gebruikte bij het aannemen van nieuwe medewerkers. Gewoonlijk vereist een sollicitatiegesprek dat je redelijk formeel bent, en we kunnen ons alleen maar voorstellen hoe intimiderend het moet zijn geweest om het sollicitatieproces voor zo'n groot bedrijf te doorlopen. Dat was iets waar Jobs zich van bewust was.

Zoals gemeld door as.com, wilde de uitvinder de trend doorbreken van sollicitanten die verschijnen met een uit het hoofd geleerde lijst met antwoorden en dus eigenlijk voorgekauwde reacties geven. Dus liet Jobs alle formaliteiten vallen en hield het liever informeel. In plaats van alleen maar te overwegen of hij 'een biertje zou drinken met deze persoon' of dat hij met hen 'op een ontspannen manier zou praten tijdens een wandeling', deed hij dat gewoon.

"Wanneer heb je voor het laatste iets bereikt?"

Ja, Jobs zou zijn potentiële kandidaten blijkbaar meenemen voor een wandeling en samen een drankje nemen om te beslissen of hij ze al dan niet zou aannemen. Het meenemen op deze wandeling zou helpen om ze een beetje losser te maken, zodat ze wat eerlijker zouden praten - dat wil zeggen, als ze niet te onder de indruk waren om een biertje te drinken met de CEO van Apple. Naar verluidt zou Jobs hen vragen stellen als "Wanneer heb je voor het laatst iets bereikt?" tot een eenvoudige "Wat heb je afgelopen zomer gedaan?"

Op zoek naar A-Players

Het klinkt bijna als een huiswerkopdracht voor school. Hij zocht niet per se naar juiste of verkeerde antwoorden, hij wilde de kandidaat gewoon beter leren kennen. Per slot van rekening is het prima om een collega te hebben die weet waar hij mee bezig is. Maar als ze een absolute nachtmerrie zijn om mee samen te werken, is het de moeite niet waard. We kunnen er allemaal wel iets van begrijpen, toch? Het doel van Jobs bij het interviewen van kandidaten was om de allerbeste van de besten te vinden, de 'A-Players', zoals hij diegenen beschouwde die tot de hoogste klasse van hun vak behoorden.

Hij legde ooit uit: "Ik heb gemerkt dat als je genoeg A-Players bij elkaar krijgt, als je de ongelooflijke taak hebt volbracht om deze A-Players te vinden, ze echt graag met elkaar samenwerken. Omdat ze nooit eerder de kans hebben gehad om het te doen." En hij heeft daar duidelijk goed werk van gemaakt - dat is behoorlijk duidelijk, terwijl jij dit leest op je MacBook en luistert naar je iPhone via je AirPods.

(Bron: LADbible - Intropic: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties