mina-rad-p7khroe-6a-unsplash-681f08a537587 News
mina-rad-p7khroe-6a-unsplash-681f08a537587
News

Deze simpele sollicitatietruc bepaalt vaak of jij de job krijgt of niet: ken jij de 7-38-55 regel al?

Een sollicitatiegesprek blijft voor velen spannend, of je nu pas begint aan je carrière of al een pak ervaring hebt. Je wil laten zien dat jij de juiste kandidaat bent, maar vaak vergeten we dat het niet alleen om de inhoud gaat. Hoe je iets zegt, bepaalt minstens evenveel.

Binnen enkele seconden vormt de gesprekspartner een eerste indruk, waarbij lichaamstaal en stemgebruik een doorslaggevende rol spelen. Psycholoog Albert Mehrabian toonde al in de jaren zestig aan dat communicatie voor slechts 7% uit woorden bestaat, terwijl toon (38%) en lichaamstaal (55%) samen goed zijn voor maar liefst 93%.

Houding, oogcontact en manier van spreken

Toch focussen veel kandidaten bijna uitsluitend op het formuleren van het perfecte antwoord. Terwijl je houding, oogcontact en manier van spreken minstens zo belangrijk zijn. Rechtop zitten, ontspannen schouders en lichtjes voorover leunen tonen betrokkenheid en interesse. Ook oogcontact wekt vertrouwen en geloofwaardigheid. Daarnaast helpt variatie in stemgebruik om enthousiasme en zelfvertrouwen over te brengen, terwijl ondersteunende handgebaren je verhaal extra kracht kunnen geven – zolang ze natuurlijk blijven. (lees verder onder de afbeelding

Deze simpele sollicitatietruc bepaalt vaak of jij de job krijgt of niet: ken jij de 7-38-55 regel al?

Controle krijgen over je presentatie

Zelfverzekerd overkomen vraagt oefening. Weinig mensen zijn geboren sprekers, en zenuwen horen er nu eenmaal bij. Toch kan je veel doen om controle te krijgen over je presentatie. Ademhalingstechnieken helpen je kalm te blijven, en door te oefenen voor de spiegel, jezelf op te nemen of feedback te vragen, ontdek je hoe je overkomt. Zo train je om je boodschap niet alleen inhoudelijk, maar ook non-verbaal sterk neer te zetten.

Wanneer lichaamstaal, stemgebruik en inhoud met elkaar in balans zijn, maak je een krachtige indruk. Het gesprek draait dan niet enkel om wat je zegt, maar om de totale ervaring die je gesprekspartner van jou krijgt. Die combinatie kan uiteindelijk het verschil maken tussen een vriendelijke afwijzing of het felbegeerde telefoontje dat je de job hebt binnengehaald.

(Afbeeldingen: Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties