schermopname 6 3 2025 181931 wwwyoutubecom 67c9d9aed5fa5jpg News
schermopname 6 3 2025 181931 wwwyoutubecom 67c9d9aed5fa5jpg
News

Een nieuw tijdperk bij De Lijn: maar wat met mensen die geen smartphone hebben?

Vervoersmaatschappij De Lijn heeft aangekondigd dat ze de traditionele papieren dienstregelingen aan bushaltes wil afschaffen. In de plaats daarvan zullen reizigers voortaan een QR-code moeten scannen met hun gsm om de dienstregeling digitaal te raadplegen. Deze beslissing maakt deel uit van een bredere digitaliseringsstrategie die het bedrijf wil doorvoeren in de komende jaren.

Volgens De Lijn is de papieren dienstregeling verouderd en inefficiënt. Ze wijst erop dat aanpassingen aan routes of vertrektijden frequent voorkomen en dat het telkens herdrukken en vervangen van papieren uithangborden een aanzienlijke kost en logistieke uitdaging vormt. Door over te schakelen op digitale informatie via QR-codes, kan de vervoersmaatschappij wijzigingen in real time doorvoeren, wat de reiziger steeds de meest actuele informatie biedt.

Kritiek op de plannen

Toch stuit het plan op kritiek. Verschillende reizigersverenigingen en belangenorganisaties wijzen erop dat niet iedereen beschikt over een smartphone of mobiel internet. Vooral ouderen en mensen in kwetsbare situaties dreigen uit de boot te vallen. Zij zijn vaak afhankelijk van duidelijke informatie aan de halte zelf en vrezen dat de afschaffing van de papieren dienstregeling hun verplaatsingsvrijheid zal beperken.

De Lijn zegt begrip te hebben voor die bezorgdheden en belooft dat er overgangsmaatregelen komen. Zo wordt er gedacht aan het voorzien van informatiedragers in de voertuigen zelf of aan alternatieve informatiedragers op haltes waar de nood het hoogst is. Bovendien benadrukt De Lijn dat er via het gratis infonummer en de website ook dienstregelingen kunnen worden opgevraagd. (lees verder onder de afbeelding)

Een nieuw tijdperk bij De Lijn: maar wat met mensen die geen smartphone hebben?

Ruimer beleid

De overstap naar QR-codes past in een ruimer beleid waarbij De Lijn haar dienstverlening wil moderniseren. De maatschappij investeert onder meer in realtime reisinformatie, digitale routeplanners en apps waarmee reizigers hun reis kunnen plannen en tickets kopen. “We willen inspelen op de verwachtingen van de moderne reiziger,” luidt het.

“Digitalisering mag geen synoniem zijn van uitsluiting"

Toch blijft de vraag of die modernisering niet te snel wordt doorgevoerd. Mobiliteitsexperts waarschuwen voor een digitale kloof in het openbaar vervoer. “Een gebruiksvriendelijke en toegankelijke dienstverlening betekent dat je ook rekening houdt met wie digitaal minder vaardig is,” zegt een mobiliteitsspecialist van een Vlaamse universiteit. “Digitalisering mag geen synoniem zijn van uitsluiting.”

De Lijn plant om de QR-codes stapsgewijs in te voeren vanaf het najaar. Wanneer de papieren dienstregelingen definitief verdwijnen, is nog niet bekend. De vervoersmaatschappij zegt eerst grondig te willen evalueren hoe het publiek de nieuwe werkwijze ervaart.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties