Het is inmiddels 11 jaar geleden dat vlucht MH370 van Malaysia Airlines verdween, waarbij het wrak van het vliegtuig en de resten van de inzittenden nog steeds niet zijn gevonden.
Als we teruggaan naar 8 maart 2014, was het Boeing 777-200ER vliegtuig onderweg van Kuala Lumpur (Maleisië) naar Peking (China), maar verloor het om 01.19 uur het contact met de luchtverkeersleiding boven de Zuid-Chinese Zee, minder dan een uur na vertrek. Experts denken dat het toestel afweek van de geplande route en urenlang westwaarts vloog, voordat het verdween en nooit meer werd teruggevonden.
Nieuwe zoekmissie
Er werd verklaard dat de 227 passagiers en 12 bemanningsleden aan boord vermoedelijk zijn omgekomen, waarbij de families van de slachtoffers nog altijd antwoorden eisen van de autoriteiten. De Maleisische minister van Transport, Anthony Loke, kondigde vorig jaar aan dat het in Southampton gevestigde maritieme robotica-bedrijf Ocean Infinity 70 miljoen dollar krijgt om de zoekmissie te hervatten in een nieuw gebied in de zuidelijke Indische Oceaan, na hun eerdere zoektocht in 2018.
Hoewel er dit jaar een nieuwe poging werd gedaan, die in maart begon, werd deze afgebroken vanwege slechte weersomstandigheden. Het bedrijf houdt nog steeds vast aan de afspraak "no find, no fee" met de overheid, en heeft aangekondigd dat de zoektocht naar het vliegtuig op 30 december dit jaar wordt hervat. Deze nieuwe zoekactie zal in totaal 55 dagen duren.
"Dit onderzoek verandert het verhaal..."
In een officiële verklaring van het Ministerie van Transport van Maleisië stond: “Ocean Infinity heeft bevestigd aan de regering van Maleisië dat het de zoekoperaties op de zeebodem zal hervatten, gedurende in totaal 55 dagen, die met tussenpozen zullen worden uitgevoerd. De zoektocht zal plaatsvinden in een gericht gebied waarvan wordt aangenomen dat de kans het grootst is dat het vliegtuig daar wordt gevonden, in overeenstemming met de dienstverleningsovereenkomst tussen de regering van Maleisië en Ocean Infinity van 25 maart 2025.”
Er wordt aangenomen dat het toestel minder dan een uur na vertrek een grote U-bocht maakte, waarbij Vincent Lyne van de Universiteit van Tasmanië beweert dat hij weet waar het wrak zich bevindt. Hij stelde dat de schade aan de gevonden vleugeldelen aangeeft dat de piloten het landingsgestel hebben uitgeklapt om de landing te ondersteunen, en schreef: “Dit onderzoek verandert het verhaal van MH370’s verdwijning van een scenario zonder schuld, waarbij de brandstof op de 7e boog opraakte en het toestel met hoge snelheid neerstortte, naar een meesterpiloot die bijna een perfecte verdwijning uitvoerde in de zuidelijke Indische Oceaan.”
Jungle in Cambodja
De expert voegde toe: “In feite zou het zijn gelukt, ware het niet dat MH370 met de rechtervleugel door een golf sloeg, en de ontdekking van de regelmatige onderzoekssatellietcommunicatie door Inmarsat.” Hij schreef dat de schade vergelijkbaar was met het vliegtuig dat Captain Chesley ‘Sully’ Sullenberger in 2009 succesvol neerzette in de Hudson River.
Tech-expert Ian Wilson heeft echter zijn eigen theorie, en beweert dat de resten zich in een jungle in Cambodja bevinden. Hij legt uit: “Als je de Google-beelden opmeet, kom je uit op ongeveer 69 meter, maar er lijkt een opening te zitten tussen de staart en de achterkant van het vliegtuig. Het is net iets groter, maar die opening kan dat verklaren. Ik zat uren op Google Earth, telkens een paar uur. Alles bij elkaar heb ik uren gezocht naar plekken waar een vliegtuig zou kunnen zijn neergestort. En uiteindelijk kun je zien waar het vliegtuig ligt. Het is letterlijk het groenste, donkerste gebied dat je kunt zien.”
(Bron: LADBible - Intropic: Unsplash)










Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties