schermopname-1-7-2025-84648-wwwyoutubecom-68638478042d6-1jpg-68664c1847241-688c6c386f554-68905ec7ddc72 News
schermopname-1-7-2025-84648-wwwyoutubecom-68638478042d6-1jpg-68664c1847241-688c6c386f554-68905ec7ddc72
News

Experts onthullen gigantisch probleem met trajectcontroles in Vlaanderen: "Dit is vragen om problemen!"

Vlaanderen lijkt in een recordtempo volgestouwd te worden met trajectcontroles. In amper twee jaar tijd is het aantal installaties vervijfvoudigd, van 246 in 2023 naar maar liefst 1.233 vandaag.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van minister van Binnenlandse Zaken Bernard Quintin (MR). Gemiddeld komt dat neer op bijna vier trajectcontroles per gemeente – een absoluut record. Toch rijzen er steeds meer vragen over hoe en waar die installaties precies geplaatst worden.

"Ze zijn niet vakkundig geplaatst"

Volgens mobiliteitsexperts zitten er ernstige fouten in de uitrol. “Trajectcontroles zijn op zich een waardevol middel om de verkeersveiligheid te verbeteren,” zegt mobiliteitsprofessor Johan De Mol (UGent) in Het Nieuwsblad. “Maar alleen als ze vakkundig worden geplaatst. En dat is vandaag lang niet overal het geval.”

Hij wijst erop dat sommige trajecten beginnen op onlogische punten. “Vaak start een controle amper enkele meters na een snelheidsverlaging van 70 naar 50 kilometer per uur. Dat is vragen om problemen. Bestuurders hebben dan nauwelijks tijd om hun snelheid aan te passen, waardoor ze ongewild te snel rijden. Zo ondergraaf je de geloofwaardigheid van het systeem.”

Regionale verschillen

De forse uitbreiding zorgt bovendien voor grote regionale verschillen. Waar Vlaanderen al 1.233 installaties telt, zijn dat er in Wallonië slechts 97, en in Brussel amper 12. Dat verschil in aanpak zorgt voor een groeiend gevoel van ongelijkheid bij bestuurders die vaak tussen de gewesten pendelen. “Je kan je nauwelijks nog verplaatsen in Vlaanderen zonder door een trajectcontrole te rijden,” klinkt het bij automobilistenorganisaties.

Meer camera's, meer veiligheid?

Minister Quintin benadrukt dat er “fors geïnvesteerd is in handhaving en verkeersveiligheid”, maar liet in het midden hoeveel van de trajectcontroles momenteel ook effectief operationeel zijn. Volgens experts is dat precies waar het schoentje wringt: meer camera’s betekent niet automatisch meer veiligheid. Zonder een doordachte plaatsing en duidelijke communicatie dreigen trajectcontroles hun geloofwaardigheid te verliezen — en dat kan net het tegenovergestelde effect hebben van wat de overheid beoogt.

(Bron: Het Nieuwsblad - Intropic: screen grab YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties