1948 News
1948
News

Gen Z-werknemers zadelen bedrijven op met specifiek probleem: "Sociale media speelt een grote rol"

Generatie Z is opgegroeid in een wereld waarin digitale technologie en sociale media vanzelfsprekend zijn. Ze bewegen zich moeiteloos door algoritmisch gestuurde informatiestromen, van TikTok tot Instagram. Maar dat digitale gemak kent ook valkuilen. Wie de verkeerde influencers volgt, loopt het risico beïnvloed te worden door slecht of onrealistisch advies – zelfs op ogenschijnlijk eenvoudige vlakken zoals werkkleding.

Mode-influencers versus kantoorrealiteit

Op sociale media wemelt het van de 'office fashion'-inspiratie, maar de vertaalslag naar de echte werkvloer is niet altijd vanzelfsprekend. Veel jonge professionals nemen deze stijltips klakkeloos over, zonder rekening te houden met wat gepast is binnen hun werkomgeving. Het resultaat? Frictie met bedrijfsregels en kledingvoorschriften.

“Gen Z stelt bestaande normen ter discussie, en dat is vaak waardevol,” zegt Marina Santo, directeur van mode-uitzendbureau Fourth Floor, in een interview met Fortune. “Ze zijn uitgesproken en trendgevoelig, maar sommigen hebben ook het gevoel dat ze automatisch recht hebben op bepaalde vrijheden – ook op het vlak van kleding. Dat botst soms met de cultuur op de werkvloer.”

De zoektocht naar de juiste toon

Veel jonge werknemers zijn nog bezig hun plek te vinden binnen het professionele landschap – inclusief de ongeschreven regels rond kleding. Etiquette-expert Myka Meier wijst op één duidelijke stijlvalkuil: athleisure. “Wat voor Gen Z casual en comfortabel aanvoelt, kan voor werkgevers te informeel zijn,” legt ze uit. “Het verschil zit in nuance. Een net pak met modieuze leren sneakers kan prima, maar hardloopschoenen onder een hoodie horen niet thuis op een advocatenkantoor.” (lees verder onder de afbeelding)

Gen Z

Zelfexpressie versus professionaliteit

Santo merkt bovendien op dat sommige jonge medewerkers hun stijl opvallend veranderen nadat ze zijn aangenomen. “Sommigen komen binnen met een nette, verzorgde uitstraling en verven vervolgens hun haar blauw of kiezen plots voor gewaagde outfits,” vertelt ze. “Dat kan bij werkgevers vragen oproepen over de professionele houding van die persoon – én over het imago van het bedrijf.”

De sleutel: context en balans

Niemand betwijfelt dat Gen Z gevoel voor stijl heeft en trends razendsnel oppikt. Maar in een professionele setting draait het om balans. Zelfexpressie is welkom, zolang het strookt met de normen en verwachtingen van het bedrijf.

“Uiteindelijk gaat het niet om het onderdrukken van persoonlijkheid,” zegt Santo, “maar om het vinden van een stijl die jezelf weerspiegelt én respect toont voor de professionele context. Dat is waar de echte kracht ligt.”

(Afbeeldingen: Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties