Op 12 juni van dit jaar vertrok Air India-vlucht 171 vanaf de luchthaven van Ahmedabad met bestemming Londen. Slechts 30 seconden na het opstijgen boorde het toestel zich echter in een medisch gebouw.
De ramp kostte het leven aan 241 passagiers en bemanningsleden en tientallen mensen op de grond. Opmerkelijk genoeg overleefde slechts één persoon: de 40-jarige Brit Vishwash Kumar Ramesh, die in stoel 11A zat. Uit een onderzoek bleek later dat beide schakelaars die de brandstoftoevoer regelden, waren uitgeschakeld, waardoor de motoren uitvielen en het toestel snel hoogte verloor.
Het bizarre maar levensreddende idee: airbags voor vliegtuigen
Geïnspireerd door deze tragedie hebben ingenieurs een revolutionair concept bedacht dat mensenlevens kan redden bij een vliegtuigcrash. Het project heet Project REBIRTH en combineert kunstmatige intelligentie met een vertrouwde technologie uit de auto-industrie: airbags. Het verschil? De airbags zitten niet in de cabine, maar aan de buitenkant van het vliegtuig. Volgens de ontwerpers worden deze gigantische kussens automatisch geactiveerd door AI-systemen en wikkelen ze zich in seconden om de romp van het vliegtuig.
Hoe Project REBIRTH werkt
De technologie maakt gebruik van vijf slimme systemen die continu cruciale data monitoren: hoogte, snelheid, motorstatus, richting, brand en pilootreacties.
Als een crash onvermijdelijk blijkt onder de 3.000 voet, treedt het systeem automatisch in werking:
- Binnen 2 seconden worden airbags opgeblazen rond de neus, buik en staart.
- De zachte “cocon” vangt de grootste klap van de impact op.
- “Gasthrusterse kunnen de daalsnelheid verminderen bij motoruitval.
- Het systeem kan de stabiliteit van het vliegtuig met 8 tot 20 procent verbeteren.
Daarnaast zijn de wanden en stoelen gevuld met niet-newtoniaanse vloeistoffen: zacht tijdens de vlucht, maar hard bij impact, waardoor verwondingen verder beperkt worden. (lees verder onder de afbeelding)

Overlevingskansen en reddingshulp na de crash
Na een noodlanding transformeert het toestel in een feloranje noodcapsule met ingebouwde GPS, infraroodbakens en verlichte nooduitgangen. Dit maakt het voor reddingsteams eenvoudiger om slachtoffers snel te lokaliseren en evacueren. De bedenkers, Eshel Wasim en Dharsan Srinivasan van het Birla Institute of Technology and Science in Dubai, benadrukken dat hun idee voortkomt uit pure menselijkheid: “Project REBIRTH is niet in een laboratorium geboren, maar uit een moment van gebrokenheid. De machteloosheid na de crash liet ons niet meer los.”
Finaleplaats bij prestigieuze innovatieprijs
Het project is inmiddels finalist bij de James Dyson Award, een internationale wedstrijd voor wereldveranderende uitvindingen. Als de twee ingenieurs winnen op 5 november, ontvangen ze ruim $40.000 én de kans om hun ontwerp commercieel verder te ontwikkelen.
(Bron: Unilad – Afbeeldingen: Project REBIRTH)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties