Schermopname_15-12-2025_965_www.youtube.com News
Schermopname_15-12-2025_965_www.youtube.com
News

Langste én diepste onderzeese autotunnel ter wereld krijgt twee rotondes en verkort reistijd met tien uur

Noorwegen verlegt opnieuw de grenzen van ingenieurskunst met de bouw van de Rogfast-tunnel, die straks zowel de langste als de diepste onderzeese autotunnel ter wereld zal zijn. De tunnel duikt op sommige plaatsen tot bijna 400 meter onder de zeespiegel en wordt zó lang dat er zelfs een dubbele rotonde diep onder zee nodig is om verkeer correct te laten afslaan.

Recordtunnel onder de Noordzee

De Rogfast-tunnel – ook bekend als de Boknafjordtunnel – verbindt Randaberg, net boven Stavanger, met het eiland Bokn. Met een totale lengte van ongeveer 27 kilometer verbreekt hij het huidige wereldrecord, dat in handen is van de Noorse Lærdalstunnel. De tunnel krijgt twee afzonderlijke buizen, elk met twee rijstroken in één richting, wat de verkeersveiligheid en doorstroming moet garanderen. Uniek is de aansluiting met het eiland Kvitsøy, waar bestuurders via een ondergrondse dubbele rotonde een afslag kunnen nemen — een wereldprimeur op deze diepte.

Technische uitdagingen op extreme diepte

De enorme diepte maakt de bouw bijzonder complex. Op het diepste punt zal de tunnel blootstaan aan een waterdruk van bijna 40 bar. Tijdens de werken kregen de bouwers al te maken met zoutwaterlekkages, zelfs voordat de tunnel dieper dan 300 meter ging. Toch blijven de Noorse autoriteiten optimistisch. Twee bouwteams werken gelijktijdig vanuit het noorden en het zuiden, met als doel elkaar in het midden te ontmoeten met een afwijking van minder dan vijf centimeter — een precisiewerk van formaat. (lees verder onder de afbeelding)

Langste én diepste onderzeese autotunnel ter wereld krijgt twee rotondes en verkort reistijd met tien uur

Snellere kustverbinding zonder veerboten

De Rogfast-tunnel is een sleutelproject binnen de herinrichting van de E39, de 1.100 kilometer lange kustroute tussen Trondheim en Kristiansand. Vandaag duurt die reis nog zo’n 21 uur en vereist ze zeven veerbootovertochten. Met nieuwe tunnels en bruggen moet de route volledig veerbootvrij worden, waardoor de reistijd bijna wordt gehalveerd tot ongeveer 10,5 à 11 uur.

Hoewel de ambities groot zijn, is het nog even wachten. De Rogfast-tunnel wordt naar verwachting pas in 2033 geopend. De volledige modernisering van de Noorse westkustinfrastructuur zal zelfs pas rond 2050 afgerond zijn. Maar als het zover is, schrijft Noorwegen opnieuw geschiedenis — dit keer diep onder de zee.

(Bron: HLN - Afbeeldingen: screen grabs YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties