Op 12 juni stortte een Air India-vlucht, onderweg van Ahmedabad naar London Gatwick, neer in een woonwijk vlak bij de luchthaven. Het vliegtuig verloor het contact met de luchtverkeersleiding één minuut na het opstijgen vanaf de internationale luchthaven Sardar Vallabhbhai Patel. Dit incident is helaas niet de enige ramp van 2025.
Eerder dit jaar botste een toestel van American Airlines in de lucht op een helikopter van het Amerikaanse leger tijdens een landingspoging, waarbij 67 mensen omkwamen. In februari kantelde een vliegtuig van Delta Air Lines na de landing in Toronto en kwam op zijn dak terecht. Hoewel niemand bij dat ongeval omkwam, was het opnieuw een ernstig incident.
Verslechterde veiligheidscultuur
De voormalige piloot Shawn Pruchnicki, tegenwoordig assistent-professor aan de Ohio State University en specialist in luchtvaartveiligheid en ongevalsanalyses, geeft bij LADBible aan dat de veiligheidsmarges binnen de luchtvaartsector in de afgelopen jaren zijn afgenomen. Hij stelt dat vliegtuigfabrikanten hun kwaliteitsnormen hebben verlaagd, waardoor toestellen met technische gebreken toch zijn goedgekeurd.
Pruchnicki waarschuwt dat er al jarenlang signalen worden genegeerd. Hij benadrukt dat commerciële luchtvaart steeds vaker tekenen van onveiligheid vertoont. Zo verbaast het hem niet dat het ongeluk tussen American Airlines en de militaire helikopter heeft plaatsgevonden. Hij had al lang het gevoel dat een dergelijk incident onvermijdelijk was. (lees verder onder de afbeelding)

Persoonlijke ervaring onderstreept risico's
Uit eigen ervaring weet Pruchnicki hoe kwetsbaar de situatie soms is. Hij heeft zelf meegemaakt dat twee vliegtuigen binnen heel korte afstand van elkaar kwamen, zowel in de lucht als op de grond. Zodra vliegtuigen binnen een paar kilometer van elkaar komen, ontstaat er onrust bij piloten en luchtverkeersleiding. In het geval van Pruchnicki was de afstand zo kort dat een ongeluk ternauwernood is vermeden.
Incident op landingsbaan
Tijdens een landing op JFK kreeg hij ooit toestemming om een landingsbaan over te steken, maar hij en zijn collega vertrouwden de situatie niet. Ze besloten te wachten, wat achteraf een goede keuze bleek. Een ander vliegtuig, mogelijk bestuurd door een piloot die onbekend was met het vliegveld, reed met hoge snelheid voor hen langs. Als ze waren doorgereden zoals geïnstrueerd, was er een botsing geweest. Hij wijst erop dat luchtverkeersleiders onder grote druk staan en met te weinig mensen verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van duizenden passagiers.
Structurele problemen vragen om actie
Hoewel luchtvaart volgens Pruchnicki nog altijd de veiligste manier van reizen is, merkt hij dat recente incidenten het vertrouwen van het publiek aantasten. Hij uit zijn zorgen over het feit dat luchtvaartmaatschappijen steeds vaker piloten aannemen en bevorderen die over minder ervaring beschikken dan voorheen. Om herhaling van rampen te voorkomen, pleit hij voor meer actie. Zo moeten er meer goed opgeleide kandidaten komen voor de opleiding tot luchtverkeersleider.
Bovendien moeten aanbevelingen van instanties zoals de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) na ongevallenonderzoeken daadwerkelijk worden opgevolgd. Daarvoor is ook meer financiering nodig voor de luchtvaartautoriteiten. Tot slot ziet hij een rol voor technologie. Innovaties kunnen piloten in de nabije toekomst beter ondersteunen en bijdragen aan het verhogen van de veiligheid in de luchtvaart.
(Bron: LADBible - Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties