Wie zijn voertuig verkoopt, laat slopen of simpelweg van de weg haalt, moet ook zijn nummerplaat laten schrappen. Tot nu toe verliep dat vrij eenvoudig: je bracht de plaat gewoon binnen bij een postkantoor of postpunt van bpost. Maar achter de schermen werd al langer nagedacht over mogelijke aanpassingen aan die procedure.
De federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer benadrukt dat schrapping vaak niet eens nodig is. Wie zijn wagen inruilt voor een ander voertuig van dezelfde categorie, kan de bestaande plaat behouden – op voorwaarde dat de nieuwe inschrijving binnen vier maanden gebeurt. “Die optie wordt nog te weinig benut”, zegt de FOD. Nochtans bespaart ze zowel tijd als geld: een herinschrijving kost 26 euro, terwijl het aanvragen van een nieuwe plaat een stuk duurder uitvalt.
"Blijven onze verplichtingen nakomen"
Het postbedrijf bpost blijft voorlopig betrokken bij de dienstverlening rond nummerplaten. “We blijven onze verplichtingen nakomen”, zegt woordvoerder Mathieu Goedefroy. De levering van nieuwe platen via bpost blijft verzekerd. Tijdens een investeerdersdag verklaarde CEO Chris Peeters zelfs dat bpost zich opnieuw kandidaat zal stellen voor het verdelen van platen bij de volgende overheidsaanbesteding. “Het is een dienst met echte toegevoegde waarde,” klonk het ambitieus. (lees verder onder de afbeelding)

Opsturen naar DIV
Toch verandert er binnenkort iets fundamenteels aan het proces van schrapping. Vanaf 1 augustus kunnen nummerplaten niet langer via bpost worden ingediend. Wie zijn plaat wil laten schrappen, moet die dan per post opsturen naar de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) of fysiek deponeren in een inzamelbox in Brussel, in de Vooruitgangstraat. De plaat mag geplooid worden om in een envelop te passen, maar mag niet beschadigd of doorgesneden zijn. De verzendkosten bedragen minstens zes euro.
De maatregel maakt deel uit van een bredere hervorming, na eerdere commotie rond de overheidscontracten van bpost. Eén daarvan ging specifiek over het leveren en schrappen van nummerplaten, waarbij het postbedrijf onder vuur kwam wegens mogelijk buitensporige tarieven. De overheid kiest er nu voor om de schrappingsprocedure zelf volledig te beheren – een ingreep die vooral praktische gevolgen zal hebben voor wie zijn voertuig uit het verkeer wil halen. De reacties op de beslissing zijn nogal verdeeld. Zo reageert iemand online: "Waarom iets makkelijk doen als het ook moeilijk kan...?"
(Afbeeldingen: YouTube)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties