De Europese Commissie heeft voorstellen gelanceerd om de EU-autokeuring (“roadworthiness package”) fundamenteel te moderniseren. Deze hervorming richt zich op drie kernrichtlijnen: periodieke technische inspecties (PTI), voertuigregistratie en weginspecties van bedrijfsvoertuigen. De aanpassing is ingegeven door drie urgente uitdagingen: verouderde regelgeving, de snelle evolutie in voertuigtechnologie en de noodzaak tot verbeteringen op het vlak van verkeersveiligheid en luchtkwaliteit.
Elektrische voertuigen en softwaregestuurde systemen
Een belangrijk onderdeel van de update is de erkenning dat elektrische voertuigen (EV’s) unieke aandachtspunten vergen. Inspecties worden uitgebreid met specifieke controles op batterijen, elektrische componenten en softwareregeling binnen ADAS (zoals automatische noodremmen en rijstrookassistentie) . Hiermee wordt niet alleen de mechanische veiligheid, maar ook de betrouwbaarheid van cruciale softwarefuncties geëvalueerd—een belangrijke stap, nu veel nieuwe auto's afhankelijk zijn van deze technologie.
Oudere voertuigen en emissietesten
Voor voertuigen ouder dan tien jaar komt er een jaarlijkse keuring. Deze groep is verantwoordelijk voor een buitensporig deel van de milieuvervuiling en verkeersongevallen . Daarnaast wordt emissietesten verregaand uitgebreid: niet alleen traditionele uitlaatgassen, maar ook ultrafijne deeltjes (PM) en NO ₓ worden gemeten, en er wordt specifiek gezocht naar sjoemelpraktijken zoals verwijderde roetfilters. (lees verder onder de afbeelding)

Digitalisering en fraude‑bestrijding
De Commissie wil de administratieve rompslomp verminderen en fraude tegengaan. Zo komen er digitale kentekencertificaten en inspectie‑rapporten, gekoppeld aan een EU‑breed platform voor uitwisseling van data tussen lidstaten. Odometerfraude wordt bestreden via automatische registratie van kilometerstanden, beschikbaar via een gedeelde database. Ook wordt keuring in andere lidstaten vergemakkelijkt met wederzijdse erkenning van keuringspapieren voor maximaal zes maanden.
Doelstellingen en vooruitblik
Deze hervorming sluit aan bij de EU-strategie ‘Vision Zero’, waarin men tegen 2050 streeft naar minimale verkeersongevallen en tegen 2030 een halvering van dodelijke slachtoffers. De Europese Commissie verwacht dat de nieuwe keuringen tussen 2026 en 2050 zo’n 7.000 levens redden en 65.000 ernstige letsels voorkomen. De voorstellen liggen nu bij het Europees Parlement en de Raad; na goedkeuring volgt verregaande implementatie, onder meer via digitale certificaten, aanpassingen in software- en emissiecontroles, en strikte handhaving.
(Afbeeldingen: YouTube)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties