Bestuurders die met een rood keuringsbewijs van het keuringsstation terugkeren, krijgen vandaag vijftien dagen de tijd om hun voertuig opnieuw aan te bieden. Volgens Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (cd&v) is die termijn vaak onrealistisch, en vraagt ze dat die aangepast wordt.
Wachttijden en praktische problemen
Volgens Mertens houdt de huidige regelgeving te weinig rekening met de realiteit. “Een periode van vijftien dagen lijkt logisch op papier, maar in de praktijk is het vaak moeilijk te halen,” klinkt het. Ze wijst op de beperkte beschikbaarheid bij garages én op de drukke agenda’s van keuringscentra. “Als je snel een afspraak wil, loop je vaak tegen volle agenda’s aan.”
Honderdduizenden herkeuringen per jaar
De cijfers spreken voor zich. In 2023 moesten maar liefst 688.409 voertuigen terugkomen voor een herkeuring. Een aanzienlijk deel daarvan had te maken met kleine gebreken die makkelijk te verhelpen zijn, maar toch voor een rode kaart zorgen. Op nummer één in de lijst van afkeuringsredenen: verkeerd afgestelde dimlichten. Alleen al dat probleem was goed voor meer dan 136.000 herkeuringen.
Pleidooi voor meer flexibiliteit
Het voorstel van Sofie Mertens is dan ook duidelijk: geef bestuurders meer ademruimte. Een iets langere herkeuringstermijn zou veel stress, praktische kopzorgen én onnodige boetes vermijden. “Het gaat hier vaak om technische foutjes die snel op te lossen zijn, zolang mensen voldoende tijd krijgen,” aldus Mertens. Of haar pleidooi ook effectief zal leiden tot een beleidswijziging, is voorlopig nog niet duidelijk. Maar de vraag naar een modernere, flexibelere aanpak van autokeuring klinkt steeds luider – zowel bij bestuurders als in de politiek.
(Intropic: YouTube)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties