vincent vanden bossche aysh5ci5oo unsplash News
vincent vanden bossche aysh5ci5oo unsplash
News

Slimme kilometerheffing: betaal jij straks in Vlaanderen per kilometer die je rijdt?

Zal autorijden in Vlaanderen binnenkort afhangen van hoeveel je rijdt én wanneer je dat doet? Als het van verkeersinstituut VIAS en werkgeversorganisatie VOKA afhangt, komt er snel een slimme kilometerheffing. Dat meldt VRTNWS. Het principe is eenvoudig: wie vaak en vooral tijdens de spits op drukke wegen rijdt, betaalt meer. Wie z’n auto slechts sporadisch gebruikt, draagt minder bij.

Eerlijke en efficiënte aanpak

Voorstanders noemen het systeem eerlijker en effectiever dan de huidige verkeersbelastingen. Het zou bestuurders bewuster maken van hun rijgedrag en een significante impact kunnen hebben op de mobiliteitsdruk in Vlaanderen. Uit een eerdere studie, besteld door de vorige Vlaamse regering, blijkt dat een slimme kilometerheffing jaarlijks tot 3,4 miljard euro aan inkomsten kan opleveren. Bovendien zou het aantal auto’s op de weg aanzienlijk kunnen dalen.

Politiek gevoelige materie

Toch blijft de invoering uit. Ondanks de voordelen is het dossier politiek beladen. Een belangrijk struikelblok: veel mensen zijn afhankelijk van hun wagen om te gaan werken, zeker in regio’s met weinig openbaar vervoer. De vrees bestaat dat net zij, zonder haalbare alternatieven, financieel zwaarder getroffen worden. (lees verder onder de afbeelding)

Slimme kilometerheffing: betaal jij straks in Vlaanderen per kilometer die je rijdt?

Pleidooi voor modernisering

Volgens VIAS en VOKA is het huidige systeem – met vaste verkeersbelastingen en accijnzen – achterhaald. Ze pleiten voor een modern, technologiegedreven model dat rekening houdt met het tijdstip, de afstand én de locatie van het autogebruik.

Langlopend debat zonder doorbraak

Al jaren duikt het idee van een slimme kilometerheffing op in mobiliteitsstudies en toekomstscenario’s, maar politieke moed ontbreekt vaak om knopen door te hakken. De komende maanden zullen duidelijk maken of het dossier opnieuw op tafel komt – en of er eindelijk voldoende draagvlak is om het ook effectief door te voeren.

(Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties