Sp.a: "Met rekeningrijden zet je iedereen gewoon in de zak" News
Sp.a: "Met rekeningrijden zet je iedereen gewoon in de zak"
News

Sp.a: "Met rekeningrijden zet je iedereen gewoon in de zak"

Hét gespreksonderwerp van de week – rekeningrijden – krijgt er stevig van langs uit verschillende hoeken. Na een moordende petitie tegen de kilometerheffing, legde sp.a zondagmorgen in De Zevende Dag uit dat rekeningrijden eigenlijk gewoon crimineel is. “Men wil dus mensen extra laten betalen om alsnog in de file te staan”, klinkt het.
Leuk debat vanmorgen op De Zevende Dag. Aan de ene kant van de tafel zat Vlaams Parlementslid Björn Rzoska (Groen) die vóór rekeningrijden is, aan de andere kant senator Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) en Vlaams fractieleider Bart Van Malderen (sp.a) die van een schande spreken.

Rzoska ziet in rekeningreden een ideale manier om veel geld te besparen dat we vervolgens in de economie kunnen investeren. “Files kosten ons per jaar 7,2 miljard euro aan werkgevers. Dat zouden ze dus kunnen investeren in de economie. Rekeningrijden mag geen belastingverhoging zijn, het moet een belastingverschuiving zijn. Een verschuiving van het belasten van het bezit van een auto naar het gebruik ervan”, klinkt het.

Van Malderen benadrukt dat mensen gewoon meer gaan betalen om in dezelfde files te staan. “Voor personenwagens uit ons land is het geen oplossing voor het probleem. Je gaat mensen laten betalen. Wellicht gaan ze alsnog in de file staan en dus zet je ze gewoon in de zak zonder dat er een voordeel voor hen bij is”, beweert hij.

Daarnaast vindt hij rekeningrijden wél een goed idee voor buitenlandse vrachtwagens die gratis gebruik maken van onze wegen. “Er is een verschil met rekeningrijden voor buitenlandse vrachtwagens die met z’n duizenden elke dag door België rijden zonder dat we daar iets aan hebben. In dat geval gaan we akkoord met de kilometerheffing”, aldus Van Malderen.

Van dermeersch deelt de mening over het belasten van buitenlandse vrachtwagens, maar benadrukt dat de regering op zoek moet naar een degelijk mobiliteitsplan in plaats van mensen als melkkoeien te gebruiken. “Ik vind het een schande. We staan allemaal in de file en de Vlaamse regering doet daar niets aan. Het onvermogen om daar iets aan te doen wordt afgewenteld op de automobilist. De melkkoe wordt nog maar eens uitgemolken, maar aan die files gaat uiteindelijk niets veranderen. We hebben al een soort van heffing, de accijnzen op brandstof. Die zijn heel hoog en toch gaan mensen niet minder rijden. Mensen hebben die mobiliteit nu eenmaal nodig. De regering moet gewoon dringend werken aan een degelijk mobiliteitsplan”, klinkt het.

Wanneer Rzoska dan om een alternatief vraagt, is Van Malderen glashelder: “Het promoten van anders gaan werken, bijvoorbeeld. Als mensen die in centrumsteden zoals Antwerpen of Brussel werken één dag op vijf thuis werken, dan reduceer je de verplaatsing met 20%”. Het proefproject start op 17 februari en duurt zes tot acht weken. Maar ondertussen zijn wij wel razend benieuwd naar uw mening… (KDN)

panel management

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties