Spitsstrook: extra rijstrook of zoveelste pitstop? News
Spitsstrook: extra rijstrook of zoveelste pitstop?
News

Spitsstrook: extra rijstrook of zoveelste pitstop?

Goed nieuws voor filehaters, wij allemaal dus: VAB pleit opnieuw voor de zogenaamde spitsstroken. Dat zijn extra rijstroken die enkel worden gebruikt bij druk verkeer. Ons buurland rijdt op dat vlak op kop met al 49 van die spitsstroken en schakelde daarmee ook een versnelling hoger met een plaatselijke filevermindering van 38 tot 68 procent. Belgie sputtert nog achter met de werken aan haar eerste spitsstrook op de E313 richting Hasselt van Antwerpen tot Ranst.
Ons land mag dan wel hoog scoren op aantal snelwegen, de verkeersdrukte is er niet op geminderd. Je kent het wel: onderweg naar het werk weer maar eens nummerplaten vloeken. Maarten Matienko van VAB wil daarom dat onze Vlaams minister van Verkeer, Hilde Crevits, het niet te traag laat lopen met de werken van meer spitsstroken op andere knelpunten. Concreet denkt hij aan de E40 van Groot-Bijgaarden naar Ternat, de E40 naar Luik van Sterrebeek tot Heverlee, de E314 van Leuven tot Aarschot en de E19 van Antwerpen tot Sint-Job.

Crevits is alvast voorstander, maar zo eenvoudig als het lijkt is het niet. “Zo’n spitsstroken komen er niet zomaar.”, zegt ze. “Ten eerste moeten we eerst grondig onderzoek doen naar de effectiviteit.” Velen vrezen immers dat de de spitsstroken voor geen oplossing, maar enkel voor een verschuiving van de alledaagse files zullen zorgen. Matienko spreekt echter van optimalisatieprojecten. “Je hebt een bepaalde capaciteit en die wordt hier niet optimaal gebruikt omdat we met een knelpunt zitten. Als we dit knelpunt oplossen, kunnen we de capaciteit optimaal gebruiken op de E17, op de Antwerpse ring en de E313. Maar als je extra capaciteit zou bijleggen, verwachten we inderdaad ook verschuivingen.”, geeft Matienko toe tijdens het interview van de redactie.

“Goed idee, maar moeilijk uitvoerbaar.”, zegt Crevits nog. Zo’n rijstroken leg je immers niet overal aan. Als koploper met talrijke afslagen en bruggen, kun je daar niet een spitsstrook in de plaats aanleggen.

Een derde twijfel bestaat bij het gevaar van de spitsstroken. Wat gebeurt er dan met de pechstrook zelf voor defecte voertuigen? File is geen lachertje, maar een klapband nog minder. “De Nederlanders gaan daar heel verstandig mee om.”, pleit Matienko. Bij zo’n geval van ongeval, zijn er signaleringsborden. Bovendien worden er daar extra parkeerhavens voorzien voor de pechvogels. “Een spitsstrook is uiteindelijk een tijdelijke strook voor heel specifieke situaties. Daar moeten we , net als Nederland, voorzichtig mee omspringen.”, besluit Matienko.

Uiteindelijk zijn wij graag verlost van de verdomde files, maar dan is er nog 1 knelpunt. Welke files zullen de werken van al die spitsstroken niet juist veroorzaken? Wordt de spitsstrook niet eerst een zoveelste pitstop, vooraleer ze als extra rijstrook kan gebruikt worden? Dan kunnen ze verkeersheisa als in Vilvoorde niet vermijden door een rondje te rijden, als alle knelpunten aangepakt worden.

Geduld is een schone deugd dan maar... Daarmee sus ik mezelf ook weleens in de file. Nog even aanschuiven dus. De eerste werken zouden in september van start kunnen gaan, stelt Matienko uiteindelijk voor. (IV)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties