Studieaanbod en begeleiding bepalen studiekeuze News
Studieaanbod en begeleiding bepalen studiekeuze
News

Studieaanbod en begeleiding bepalen studiekeuze

Studieaanbod en studiebegeleiding zijn de belangrijkste factoren die de studiekeuze van laatstejaarsstudenten uit het secundair onderwijs beïnvloeden. Hoewel jongeren zich inhoudelijk niet al te veel herinneren van de recente campagnes van de Vlaamse universiteiten, beschouwen ze reclamecampagnes als een extra hulpmiddel bij het maken van hun studiekeuze. Dit zijn enkele conclusies uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen.

Meer dan vroeger proberen de Vlaamse universiteiten studenten te lokken via grootschalige reclamecampagnes. Ook de nieuwste media worden ingezet in hun communicatiestrategie. Zo zijn alle universiteiten aanwezig op sociale networksites (zoals Facebook, Twitter en Netlog). Beïnvloeden deze communicatie-uitingen de uiteindelijke studiekeuze? Om de invloed van deze (en andere) factoren op de studiekeuze na te gaan, bevroeg het departement Communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen 261 Vlaamse laatstejaarsstudenten uit het middelbaar onderwijs via een online enquête.

Zoals verwacht was studieaanbod de belangrijkste factor. Opvallend resultaat: studiebegeleiding is de tweede belangrijkste factor wanneer er gekozen moet worden. Blijkbaar willen jongeren professionele ondersteuning krijgen tijdens hun studies. Verder zijn ook de locatie/bereikbaarheid en de reputatie van de instelling van belang. Wat vrienden gaan studeren of welke mening hun ouders er op nahouden, boeit de jongeren uit deze enquête maar matig.

Reclamecampagnes en studiekeuze

De enquête peilde ook naar de algemene houding tegenover reclame door universiteiten. Wat blijkt? Jongeren hebben geen afkeer van dit soort reclame. Ze zien het als een noodzakelijk en nuttig hulpmiddel bij het maken van hun studiekeuze. Reclame die eerlijk, humoristisch en/of creatief is, krijgt de hoogste waarderingscijfers. De herkenning van de logo’s en de herinnering van de slogans van de verschillende Vlaamse universiteiten zijn niettemin relatief laag.

Universiteiten en sociale netwerksites

In de enquête werd ook gevraagd of de laatstejaarsstudenten bepaalde universiteiten online volgen via een sociale netwerksite. De resultaten waren duidelijk: slechts 2% deed dit al op het moment van de bevraging (voorjaar 2010). 44% van de respondenten overwoog om dit in de toekomst wel te doen. Op dit soort sites zouden jongeren dan extra informatie willen krijgen en meer te weten willen komen over het leven aan de universiteit.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties