Unizo dient klacht in tegen "misleidende reclame" van Hans Anders News
Unizo dient klacht in tegen "misleidende reclame" van Hans Anders
News

Unizo dient klacht in tegen "misleidende reclame" van Hans Anders

Ondernemersorganisatie Unizo en de bij haar aangesloten beroepsfederatie voor zelfstandige opticiens en optometristen APOOB hebben bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) een klacht ingediend tegen optiekgigant Hans Anders, voor wat ze een misleidende reclamecampagne noemen. Dat meldt Unizo dinsdag.

Volgens de reclameboodschappen van Hans Anders zou je "voor identieke brilglazen tot drie keer meer betalen bij de zelfstandige optieker". "Ongehoord", klinkt het bij Unizo. "Deze spots schaden niet alleen het imago van de zelfstandige optiekers, ze misleiden bovendien de consument", zeggen Unizo en APOOB. Volgens de organisaties druisen de spots in tegen de Wet Markpraktijken en de Geconsolideerde ICC-Code voor reclame en marketingcommunicatie.

Misleidend

Ze verwijzen daarbij in de eerste plaats naar de misleidende en onjuiste boodschap die de reclame weergeeft. "Zo zijn de brilglazen niet altijd identiek met die van zelfstandige opticiens, zijn ze vaak niet van hetzelfde materiaal en zijn brilglazen van zelfstandige optiekers zeker niet altijd duurder." Daarnaast klagen Unizo en APOOB het gebrek aan objectief vergelijkingsmateriaal aan.

De campagne maakt geen melding van prijs of type van brilglazen, waardoor de consument niet in staat is om te vergelijken en een vertekend beeld krijgt. Ook houdt de reclamecampagne geen rekening met andere factoren die een belangrijke invloed hebben op de uiteindelijke aankoop van een bril zoals de aangeboden (after-sales) service, de kwaliteit, expertise en opleiding van het personeel.

Ten slotte wijzen de organisaties op de afbrekende en kleinerende elementen in de reclamecampagne ten opzichte van de zelfstandige optiekers.

Anders: "Eerlijk prijzen"

"Wij begrijpen dat de zelfstandige opticiens niet blij zijn met onze reclamecampagne, maar we willen ijveren voor eerlijke prijzen en een democratisering van de markt in België." Dat zegt Alex Stergialis, marketing manager van Hans Anders België, in een reactie op de klacht die Unizo indiende tegen wat de ondernemersorganisatie een "misleidende reclamecampagne" noemt.

Hans Anders zegt de klacht serieus te nemen. De bedoeling van de radiospotjes was volgens de optiekgigant om duidelijk te maken dat "onze glazen kwalitatief niet hoeven onder te doen voor die bij de zelfstandige opticiens".

Belga Archieffoto

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties