schermopname-1-7-2025-84648-wwwyoutubecom-68638478042d6-1jpg-68664c1847241-688c6c386f554-68905ec7ddc72-6914acce7e1ca News
schermopname-1-7-2025-84648-wwwyoutubecom-68638478042d6-1jpg-68664c1847241-688c6c386f554-68905ec7ddc72-6914acce7e1ca
News

Vlaamse burgemeester haalt zwaar uit naar trajectcontroles: “Met dat geld financiert één bepaalde familie haar luxeleven!"

De discussie rond trajectcontroles die door private bedrijven worden beheerd, blijft hoog oplaaien. In De tafel van Tine herhaalde Londerzeels burgemeester Nadia Sminate (N-VA) haar scherpe kritiek op het contract met TaaS, de firma die in haar gemeente de controles uitbaat. Volgens haar draait het hele systeem niet om verkeersveiligheid, maar vooral om inkomsten. “Driekwart van elke boete gaat naar het luxeleven van één bepaalde familie,” zei ze onomwonden. “Zo simpel is het.”

"Contract vormt een inkomstenstroom"

Sminate verzette zich al tijdens de vorige legislatuur — toen nog vanuit de oppositie — tegen het project. Intussen is ze burgemeester, maar ook nu kan ze het contract niet beëindigen. Het loopt nog tot juni 2029 en geldt voor de volledige politiezone Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise. De cijfers tonen hoe intens de controles werken: in Londerzeel werden in 2023 maar liefst 17.233 boetes uitgeschreven, in 2024 nog 11.928, en dit jaar staat de teller opnieuw al boven de tienduizend.

Hoewel het aantal overtredingen daalt, blijft volgens haar één zaak overeind: het contract vormt vooral een inkomstenstroom. Ze spreekt zelfs van een “wurgcontract”, waar de gemeenten niet zomaar onderuit kunnen door de gezamenlijke ondertekening en verschillende uitstapclausules. Sminate hekelt vooral dat een groot deel van het boetegeld naar TaaS gaat. (lees verder onder de afbeelding)

Vlaamse burgemeester haalt zwaar uit naar trajectcontroles: “Met dat geld financiert één bepaalde familie haar luxeleven!"
(Afbeelding: GoPlay)

"Verkeersveiligheid is kerntaak van de overheid"

Van een boete van 53 euro gaat 29,04 euro naar het bedrijf, 10 euro naar intercommunale Haviland voor de verwerking, en slechts 13,96 euro blijft voor de gemeente over. “Dat geld moet dienen voor verkeersveiligheid, niet om een private onderneming te spekken.”

De burgemeester benadrukt dat verkeersveiligheid een kerntaak is van de overheid, iets wat volgens haar niet uitbesteed mag worden aan bedrijven die winst nastreven. “Deze trajectcontroles functioneren volledig automatisch en liggen vast in een contract waar we tot 2029 niet aan kunnen sleutelen,” legt Sminate uit. “We kunnen geen overlegmomenten organiseren, geen evaluaties doen, niets bijsturen. En hoewel we als gemeente weinig werk hebben aan de controles, voelt het totaal verkeerd aan dat we een privaat verdienmodel mee in stand houden.”

(Bron: Het Nieuwsblad - Intropic: screen grab Youtube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties