Schermopname_16-7-2025_10425_www.youtube.com News
Schermopname_16-7-2025_10425_www.youtube.com
News

Vlaming Danny vertrouwde blind op garagist die hij al 16 jaar kent, maar: "Nu voelen we ons keihard bedrogen!"

Op juridischforum.be vind je verhalen van mensen die met allerlei problemen geconfronteerd werden en op zoek zijn naar raad van experts, maar vooral ook van andere forumleden. Zo viel ons het verhaal op van Danny (fictieve naam), een Vlaming die met de handen in het haar zit na een bezoekje aan een garage...

“We zijn al zestien jaar klant bij dezelfde garagist, iemand die we vertrouwden en waarbij we altijd onze auto lieten onderhouden. Een jaar geleden kochten we via hem een tweedehandswagen, maar vanaf het begin was het al miserie,” vertelt Danny. “De elektronica deed vreemd en soms hield de auto plots even in tijdens het rijden. Omdat we zes maanden garantie hadden, gaven we dat meteen aan.”

"De harde waarheid hoorden we in een andere garage"

“De elektronische problemen werden na vier bezoeken opgelost, telkens met een andere poging. Het motorprobleem wuifde hij weg: er zou wat vuil of water in de benzine zitten, niets om ons zorgen over te maken. Enkele maanden later, kort na een groot onderhoud, begon de wagen hevig te daveren, vooral in neutraal. We gingen opnieuw naar de garage. Eerst goot hij er een product in dat het probleem zou verhelpen, maar zonder resultaat.”

“Vervolgens bleef de auto meer dan een week bij hem, en beweerde hij dat hij nieuwe injectoren en een mazoutpomp had geplaatst,” gaat Danny verder. “We betaalden 975 euro, maar het probleem bleef even erg. Zijn advies? “Misschien een nieuwe koppeling steken. We hadden er geen goed gevoel meer bij en besloten een tweede mening te vragen bij een andere garagist. Daar kregen we de harde waarheid te horen: de onderdelen waarvoor we betaald hebben zijn helemaal niet vervangen of slecht gemonteerd!” (lees verder onder de afbeelding)

Vlaming Danny vertrouwde blind op garagist die hij al 16 jaar kent, maar: "Nu voelen we ons keihard bedrogen!"

"We voelen ons keihard bedrogen"

“Bovendien zijn er onderdelen beschadigd of afgebroken toen onze motor uit elkaar gehaald werd. De oorzaak van het daverende gedrag? Niet de pomp of de koppeling, maar het vliegwiel. En alsof dat nog niet genoeg was, blijkt dat we ook nog eens te veel betaald hebben voor de auto bij aankoop! We voelen ons keihard bedrogen door iemand die we al zestien jaar vertrouwden. Achteraf gezien was het naïef van ons om blind te blijven vertrouwen, maar dat maakt het niet minder frustrerend. We willen deze oplichter niet zomaar laten begaan. We vragen ons nu af welke stappen we kunnen zetten om hem aan te klagen en ons geld terug te krijgen. Alle tips of ervaringen zijn welkom.”

"Berusten... en u daar nooit meer laten zien"

De commentaarsectie vulde zich snel met reacties van andere forumleden. “Een foute prijsbepaling is nog geen oplichting. Dat is het pas als de garagist wist van de gebreken,” zegt iemand. Een ander reageert: “Berusten in de casus en u bij die garagist nooit meer laten zien. Gelijk hebben is één ding, doch gelijk krijgen is een ander iets. Als je géén rechtsbijstand contractuele geschillen hebt (de standaard rechtsbijstand van uw BA-verzekering heeft dit meestal niet) zal de rechtspleging een veelvoud kosten van de grootte van de schadeclaim (advocaat, expertises te betalen, ....)”

Nog iemand anders toverde wat wetsartikels boven en kwam met het volgend advies: “Het is aan u om de fout van de garagehouder, uw schade en het oorzakelijk verband tussen beide aan te tonen. Doe dit in een aangetekende aanmaning u te vergoeden(zie art.1139 en 1148 B.W.). Geeft hij niet afdoende of tijdig gevolg daaraan, daag hem dan voor de rechter, al dan niet voorafgegaan door een oproeping in minnelijke schikking.” Wat zouden jullie trouwens doen in dit geval…?

(Bron: juridischforum.be - Intropic: themabeeld YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties