schermopname 30 5 2025 155454 wwwyoutubecom News
schermopname 30 5 2025 155454 wwwyoutubecom
News

Vliegen zonder vensters: waarom deze nieuwe privéjet radicaal breekt met traditie

Ramen horen bij een vliegtuig zoals vleugels bij een vogel — toch ziet Otto Aviation dat anders. De Amerikaanse fabrikant breekt radicaal met conventies en ontwikkelt een privéjet waarin passagiers géén enkel raampje terugvinden. Geen reden tot paniek, benadrukt het bedrijf: “Integendeel, je ziet zelfs meer dan ooit tevoren.” In plaats van traditionele vensters, worden de wanden en het plafond van de Phantom 3500 voorzien van haarscherpe HD-schermen. Deze geven in realtime de buitenwereld weer via camera’s aan de buitenzijde van het toestel. Het resultaat? Een meeslepende vliegervaring alsof je in een transparante capsule door de lucht zweeft.

Waarom een vliegtuig zonder ramen bouwen?

Dat is geen stijlkeuze, maar een technische innovatie. Door het weglaten van ramen krijgt het toestel een volledig gladde romp, zonder openingen of randen. Die gestroomlijnde vormgeving maakt een enorm verschil in de luchtweerstand. Volgens Otto Aviation levert dat maar liefst 35 procent minder brandstofverbruik op ten opzichte van vergelijkbare jets.

Duurzamer én efficiënter

De aerodynamische voordelen van het ontwerp gaan verder dan enkel brandstof besparen. Dankzij de verbeterde prestaties kan het vliegtuig opstijgen vanaf kortere landingsbanen en een kruishoogte bereiken van meer dan 15 kilometer. Otto Aviation claimt bovendien dat de uitstoot van schadelijke stoffen met 80 procent afneemt. Dat maakt de Phantom 3500 meteen een van de meest milieuvriendelijke privéjets in ontwikkeling. (lees verder onder de afbeelding)

Vliegen zonder vensters: waarom deze nieuwe privéjet radicaal breekt met traditie

Luxe vliegen met lange adem

Binnenin is er ruimte voor vier passagiers, omgeven door een strak en modern interieur dat luxe en rust uitstraalt. Met een actieradius van 6000 kilometer is het toestel ideaal voor trans-Atlantische vluchten, zoals van Amsterdam naar New York. Wie graag even binnenkijkt: in een recent gepubliceerde video zie je zowel het ontwikkelproces als het futuristische interieur.

De commerciële introductie van de Phantom 3500 staat gepland voor 2030. Otto Aviation mikt op gebruikskosten die ongeveer de helft bedragen van die van een traditionele privéjet. Dat komt door lagere brandstofuitgaven en verminderde onderhoudsbehoeften. Helemaal goedkoop zal het toestel niet zijn, maar de combinatie van innovatie, duurzaamheid en luxe maakt het volgens het bedrijf zijn prijs meer dan waard.

(Bron: Bright - Afbeeldingen: YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties