Waarom verliezen Kim Kardashian, Rihanna en ander celebs plots honderdduizenden volgers op de social media? News
Waarom verliezen Kim Kardashian, Rihanna en ander celebs plots honderdduizenden volgers op de social media?
News

Waarom verliezen Kim Kardashian, Rihanna en ander celebs plots honderdduizenden volgers op de social media?

Onder andere Kim Kardashian, Taylor Swift en Rihanna hebben de afgelopen dagen honderdduizenden volgers verloren op sociale media. Dit is onderdeel van een bredere trend, waarbij jongeren massaal hun favoriete beroemdheden en influencers blokkeren onder de hashtag ‘#blockout2024’. Deze hashtag is snel populair geworden, met 40.000 vermeldingen op TikTok en recentelijk 14.500 op Instagram.

De populariteit van ‘#blockout2024’ nam een vlucht na het prestigieuze Met Gala in New York. Terwijl beroemdheden zich daar hulden in extravagante outfits, protesteerden pro-Palestijnse activisten op enkele honderden meters afstand. Tegelijkertijd vonden nieuwe Israëlische aanvallen plaats in Rafah, een toevluchtsoord voor Palestijnen. Het feit dat beroemdheden tijdens het gala hun ogen sloten voor deze gebeurtenissen, frustreerde veel sociale mediagebruikers, wat leidde tot de online boycot onder de hashtag ‘#blockout2024’.

Humanitaire crisis

Sociale mediagebruikers roepen nu massaal op TikTok, Instagram en X op om beroemdheden en influencers te blokkeren die zwijgen over de wereldwijde humanitaire crisis. De actie werd vooral populair toen aanhangers lijsten begonnen te delen van publieke figuren die zij beschouwen als ‘out of touch’ met de realiteit, waaronder Kim Kardashian, Rihanna, Taylor Swift en Selena Gomez. Dit leidde tot een groot verlies aan volgers voor deze sterren.

Minder inkomsten

Deze trend heeft serieuze gevolgen voor beroemdheden en influencers. Wie massaal geblokkeerd wordt, komt minder in het algoritme terecht en krijgt daardoor minder aandacht op sociale media, wat hun inkomsten beïnvloedt. Mediakanaal Slow Factory legt uit: “Deze digitale opstand verwijdert beroemdheden en influencers niet alleen uit je feed, maar blokkeert ze ook volledig. Je ontvangt geen berichten of video’s meer van hen, noch samenwerkingen met sponsors. De winst die zij maken uit jouw interactie met een advertentie valt daarmee weg.”

'Digitale guillotine'

Vanwege de grote impact van deze online acties wordt de boycot ook wel een ‘digitine’ of ‘digitale guillotine’ genoemd, verwijzend naar Marie-Antoinette, de Franse koningin die haar ogen sloot voor de noden van haar volk tijdens de Franse Revolutie en in 1793 door de guillotine werd geëxecuteerd. Of deze actie echt iets zal veranderen, is nog af te wachten, aangezien nog geen enkele celebrity op de online trend heeft gereageerd.

(Bron: hln.be – Intropic: Instagram)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties