borna hrzina xoogcc9oyrg unsplash News
borna hrzina xoogcc9oyrg unsplash
News

Werkstress en burn-outklachten blijven groot probleem bij leerkrachten: "Cijfers zijn zorgwekkend hoog"

De werkdruk en emotionele belasting onder leerkrachten zijn in 2023 gedaald ten opzichte van de piek in 2019, maar dit heeft nog niet geleid tot een vermindering van werkstress en burn-outklachten. Dat blijkt uit de Werkbaarheidsmonitor van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV).

Werkdruk bij leerkrachten

In 2019 ervaarde 41,4% van de leerkrachten een hoge werkdruk en 44,9% emotionele belasting. In 2023 zijn die percentages gedaald naar respectievelijk 34,3% en 36%. Terwijl de werkdruk van leerkrachten nu rond het gemiddelde van de Vlaamse werknemer ligt (33,2%), is de emotionele belasting bij leerkrachten aanzienlijk hoger dan het Vlaamse gemiddelde (23,4%). De SERV benadrukt echter dat deze daling in werkdruk en emotionele belasting zich nog niet vertaalt in minder werkstress en burn-outklachten.

“Hoge werkstress, werkdruk, emotionele belasting en de balans tussen werk en privé vormen nog steeds grote uitdagingen voor het lerarenberoep,” zegt Danny Van Assche, voorzitter van de SERV. “Toch blijven leraren bovengemiddeld gemotiveerd, met veel variatie en leerkansen in hun werk. Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen en openstaande vacatures in het onderwijs te vervullen, moet de nieuwe Vlaamse regering maatregelen nemen om de aantrekkelijkheid van lerarenjobs te verbeteren.”

Maatregelen Vlaamse regering

Tot 2016 lag de werkbaarheid van lerarenbanen rond het Vlaamse gemiddelde, maar sinds 2019 zien we een negatieve trend. Vooral werkstress, werkdruk, emotionele belasting en een verstoorde werk-privébalans hebben de werkbaarheid van het beroep onder het gemiddelde gedrukt. De werkbaarheid van onderwijsbanen blijft volgens de SERV een grote uitdaging.

“De cijfers voor werkstress, werkdruk, emotionele belasting en de werk-privébalans blijven zorgwekkend hoog,” aldus de SERV. Men richt dan ook een oproep aan de nieuwe Vlaamse regering om te blijven investeren in het lerarenberoep en te zorgen voor een stabiel, werkbaar en duurzaam tewerkstellingsperspectief.

(Bron: hln.be – Intropic: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties