HBO scoort dikke punten met true crime-docu over miljoenenzwendel in callcenter Film & TV
HBO scoort dikke punten met true crime-docu over miljoenenzwendel in callcenter
Film & TV

HBO scoort dikke punten met true crime-docu over miljoenenzwendel in callcenter

HBO bewijst opnieuw zijn reputatie met een meeslepende true crime-documentaire over een uitgebreide zwendel, waarbij de maker zelf betrokken was. Maak kennis met ‘Telemarketers’. Een nieuwe toevoeging aan hun indrukwekkende collectie. Vanaf deze week is de eerste aflevering van de docu beschikbaar om te streamen op HBO Max.

Hoewel callcenters misschien saai klinken, bewijst deze serie het tegendeel. Co-regisseur Sam Lipman-Stern vertelt het verhaal van een jarenlang onderzoek naar een omvangrijke zwendel die begon bij hemzelf. In het begin van deze eeuw, toen hij pas 14 was, begon hij te werken bij Civic Development Group (CDG), een callcenter in New Brunswick. Hij werd ingehuurd om geld op te halen voor goede doelen gericht op politie en oorlogsveteranen, samen met medewerkers die onder andere veroordeelden en drugsdealers waren.

HBO scoort dikke punten met true crime-docu over miljoenenzwendel in callcenter

Hallucinante toestanden binnen het callcenter

Echter, later ontdekte hij dat CDG maar liefst negentig procent van de donaties voor zichzelf hield, terwijl donateurs beloofd was dat al het geld naar de goede doelen zou gaan. De miljoenenzwendel en het daaropvolgende onderzoek dat Sam opzette, vormen het hart van deze driedelige HBO Max Original Opvallend genoeg had hij op 14-jarige leeftijd al de tegenwoordigheid van geest om het reilen en zeilen binnen het callcenter vast te leggen, inclusief drankgebruik, drugs en zelfs tatoeages, allemaal getolereerd zolang de gestelde doelen werden behaald.

(lees verder onder de video)

Nagenoeg perfecte score

Dit leverde Sam en zijn mede-regisseur een schat aan bijzonder beeldmateriaal op. Het is een onthullende blik op een zwendel van binnenuit. Uiteindelijk werd CDG aangepakt door de Federal Trade Commission (FTC) en moest de frauduleuze onderneming haar deuren sluiten. Het resultaat is een boeiende documentaireserie die met haar drie afleveringen zeer toegankelijk is. HBO kan alvast een plekje reserveren in hun ‘prijzenkast’, want zowel het publiek als de critici zijn enthousiast. Op Rotten Tomatoes de serie een perfecte 100 procent bij het publiek. Ook critici zijn lovend over ‘Telemarketers’, met een sterke score van 92 procent.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties