Review: Hearthstone Festival of Legends – Het tiende jaar van Heartsthone start met een muziek-thema games
Review: Hearthstone Festival of Legends – Het tiende jaar van Heartsthone start met een muziek-thema

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Hearthstone Festival of Legends kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Ieder jaar brengt Blizzard Entertainment, drie grote uitbreidingen uit voor de populaire free-to-play kaartgame Hearthstone. Elk jaar in Hearthstone heeft een eigen titel. Het jaar 2023 heet het jaar van de Wolf. Dit jaar is extra speciaal, want Hearthstone wordt 10 jaar oud. De eerste uitbreiding van 2023 is inmiddels uit genaamd Festival of Legends. Zoals de naam doet hinten, draait de uitbreiding om muziek en feestvieren. Alle nieuwe kaarten hebben een design en animatie die bij dit thema past. Is Festival of Legends een geslaagde uitbreiding geworden?

145 gloednieuwe kaarten

Grote uitbreidingen van Hearthstone voegen gebruikelijk 135 nieuwe kaarten toe aan de game. Festival of Legends is anders, want sinds 5 maanden is de Death Knight als elfde class speelbaar in de game. Aangezien ook Death Knight nieuwe kaarten krijgt, bevat deze uitbreiding extra kaarten waardoor het totaal komt op 145. Alle 11 classes hebben ongeveer 10 nieuwe kaarten gekregen en de rest is neutraal, dat wil zeggen kaarten die door alle classes te gebruiken zijn.

Nieuwe kaarten zijn met in-game currency genaamd Gold te kopen, maar ook met de premium currency Runestones. Hearthstone blijft een lastige game voor free-to-play-spelers om echt competitief te spelen. Free-to-play-spelers kunnen wel door alle daily en weekly challenges te doen, genoeg in-game gold verzamelen om twee of drie competitieve decks samen te stellen. Het jaar van de Wolf is extra interessant voor nieuwkomers, want alleen de laatste 3 uitbreidingen zijn momenteel speelbaar in de online modus Standard. Je hoeft dus niet kaarten te hebben van de afgelopen 9 jaar aan Hearthstone, want alleen de kaarten uit 2022 en deze uitbreiding worden in gebruik genomen in de main PvP modus.

Aangezien de pool aan kaarten kleiner is dan ooit, is het makkelijker voor nieuwkomers om in te stappen. Bovendien krijg je een Core Set aan klassieke kaarten gratis. Dit is een set kaarten gekozen door Blizzard en is gedurende 2023 gratis beschikbaar voor alle spelers. Hieronder vallen enkele fan favorieten waaronder Dr. Boom en Mal’Ganis.

Festival of Legends

Het thema van Festival of Legends gaat over feesten en muziek. Alle 11 classes hebben kaarten die passen bij een muziekstijl. Paladin is bijvoorbeeld gefocust op Disco, terwijl Warrior kaarten geïnspireerd zijn door Rock. De art van de kaarten zijn behoorlijk sfeervol en met name de animaties van de Epic en Legendary-kaarten zijn bijzonder indrukwekkend. Wanneer je bijvoorbeeld DJ Manastorm speelt, krijg je kort een dj-setup te zien met een vette beat. De ontwikkelaars en vooral het designteam hebben ongetwijfeld heel veel plezier gehad tijdens het maken en vormgeven van Festival of Legends-kaarten. Dat kan je zien aan alle kleine details.

Opvallende en zeer creatieve kaarten

Net als bij iedere uitbreiding zijn er kaarten die heel creatief zijn bedacht en de meta doen veranderen. De legendarische Hunter-kaart King Mukla is terug met een redesign en een nieuw effect. De nieuwe koning van de gorilla’s kost maar 6 mana maar zijn aanval en verdediging zijn 10. Je krijgt dus veel power voor weinig mana. Wel vult hij de hand van je tegenstander met bananen. Deze kosten per stuk 1 mana en geeft een minion +1+1. Je geeft je tegenstander als het ware de nodige kaarten om King Mukla te stoppen, maar als je hem strategisch inzet, saboteer je de hand van je tegenstander. Als de hand van een persoon gevuld is, dan gaat de volgende kaart die hij of zij trekt automatisch naar de prullenbak. Voor 6 mana heb je dus een sterke minion en saboteer je de hand van je tegenstander.

Een andere opmerkelijke kaart is Tony. King of Piracy. Deze legendarische minion kost 5 mana en het is neutraal, dus niet gebonden aan een specifieke class. Tony is zelf niet sterk, maar zijn effect doet een wedstrijd compleet veranderen. Spelers wisselen namelijk van deck. Er zijn heel veel troll-mogelijkheden met Tony. Zo kan je ervoor zorgen dat jij nog weinig kaarten in je deck hebt. Vervolgens zet je Tony in en heeft je tegenstander plotseling weinig kaarten beschikbaar.

Alle classes hebben een eigen instrument

Bij muziek horen instrumenten en in Festival of Legends heeft iedere class, een eigen instrument-kaart gekregen. Deze speel je in je weapon slot en is in eerste instantie niet sterk. Je bouwt het namelijk op en pas als je wapen vernietigd wordt, ontstaat er een effect. De Shaman-kaart Jazz Bass, zorgt ervoor dat je volgende spell 1 mana goedkoper wordt wanneer je wapen is vernietigd. Wanneer je Overload-kaarten speelt, wordt dit effect sterker naar 2 mana goedkoper, 3 mana goedkoper etc. Je maakt dus je wapen sterker gedurende een wedstrijd. De Hunter-kaart Jungle Jammer, roept een willekeurige 1 mana kostende beest op het bord wanneer je wapen kapotgaat. Speel je spells terwijl je dit wapen actief hebt, dan kan je een veel sterkere beest oproepen.

Overheal

Opvallend genoeg heeft Priest, een eigen keyword gekregen met deze uitbreiding genaamd Overheal. Zoals de naam doet aangeven, activeer je een effect, als je een minion of hero meer hebt genezen dan nodig. De minion Heartthrob roept een willekeurige minion op aan de hand van de overhealing die je hebt gedaan. Heal je bijvoorbeeld 3 health extra, dan roep je een 3 kostende willekeurige minion op. Heal je heel hoog bijvoorbeeld 8, dan heb je ineens een krachtig monster op het veld. Overheal zal Priest dit jaar ongetwijfeld veel interessanter maken.

Finale

Met iedere uitbreiding is er ook nieuwe keyword voor alle classes. In Festival of Legends wordt de keyword Finale geïntroduceerd. Finale is als het ware een kaart spelen waardoor je mana precies op 0 komt. In het voorbeeld hieronder zien we Ghost Writer, een kaart die je een extra spel geeft. Speel je Ghost Writer wanneer je 5 mana over hebt en na het spelen kom je dus op 0, dan mag je niet één maar twee spells uitkiezen. Je krijgt dus een bonus effect als je door middel van een Finale-kaart op 0 mana komt.

Een balans-update lijkt nodig

Festival of Legends is al iets meer dan een weekje uit en de meta is zich aan het vormen. Duidelijk is dat Death Knight, Paladin en Demon Hunter veel effectiever zijn dan de overige classes. Deze decks hebben een kleine nerf nodig om hen iets te vertragen, wat ze hebben binnen enkele beurten volledig controle over het bord.

Hunter, Priest, Druid, Shaman, Mage en Rogue, doen het redelijk, maar wat opvalt is dat de meta decks weinig Festival of Legends-kaarten bevatten, vaak niet meer dan 5. Het lijkt erop dat Blizzard enkele Festival of Legends-kaarten iets aantrekkelijker moet maken door een reeks aan buffs aan te kondigen. We zien momenteel voornamelijk March of the Lich King-kaarten gebruikt worden in verschillende decks.

Helaas voor Warrior-fans, ook bij deze uitbreiding staat Warrior op de laatste plek in de meta. Warrior voelt te traag aan bij het opbouwen van armor, taunts of bord control. Pas in beurten 6 en 7 komt Warrior echt op gang, maar vaak haal je dit niet, vooral als je het opneemt tegen Death Knight, Paladin of Demon Hunter. Warrior lijkt meer dan een buff nodig te hebben, misschien wel een rework. Gelukkig heeft Blizzard aangegeven dat indien nodig, een class extra gratis core set kaarten kan krijgen om het te balanceren. Blizzard kijkt dit jaar dus niet alleen naar buffs en nerfs, maar ook naar eventueel extra core set-kaarten.

Festival of Legends is een leuke uitbreiding om een nieuw jaar in Hearthstone te beginnen. De kaarten zijn heel sfeervol en enkelen voegen nieuwe lagen aan strategie toe aan de game. De keywords Overheal en Finale zijn van toegevoegde waarde, maar op dit moment is er wel een balansupdate nodig. De classes Death Knight, Paladin en Demon Hunter zijn momenteel veel effectiever dan de overige classes. Daarnaast is Warrior nog steeds, al meer dan een jaar het minst effectief in de game. Ongetwijfeld zal Blizzard in de komende weken pogingen doen om de meta te balanceren.

Kortom, Festival of Legends is zeker de moeite waard voor Hearthstone-spelers en een uitstekende moment op in te stappen als nieuwkomer of terug te keren voor de mensen die de game een tijdje niet hebben gespeeld.