Lando Norris kroonde zich afgelopen weekend tot wereldkampioen in de Formule 1. Maar zijn overwinning is niet de enige reden waarom hij is uitgegroeid tot de grootste droom van Gen Z.
De 26-jarige coureur won de belangrijkste titel in de autosport dankzij een solide derde plek tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi, waarmee hij de leiding in het kampioenschap veroverde. De Britse rijder liet zich van een kwetsbare kant zien toen hij hoorde dat hij wereldkampioen was geworden. Norris was zichtbaar ontroerd en barstte in tranen uit.
Wat is een 'soft boy'?
“Ik heb al een tijd niet gehuild. Ik dacht niet dat ik zou huilen, maar dat deed ik,” gaf hij eerlijk toe. In plaats van het stereotype van de stoere, ongenaakbare sportheld te bevestigen, koos hij voor een open en dankbare reactie op zijn succes. Die houding heeft ertoe geleid dat Norris door sommige fans wordt omschreven als een ‘soft boy’: een nieuw soort populair mannelijk rolmodel dat sterk is, maar zijn emoties niet wegdrukt.
Waar kwetsbaarheid lang als zwakte werd gezien, geldt het binnen de jongere generatie juist als een vorm van positieve mannelijkheid. De ‘soft boy’ staat voor zelfverzekerd zijn in het tonen van je gevoelens en het doorbreken van ouderwetse verwachtingen. (lees verder onder de afbeelding)
"Houding past perfect bij deze generatie"
De Britse krant The Independent schreef onlangs dat Norris symbool staat voor “een nieuw tijdperk waarin sportieve uitmuntendheid niet betekent dat je je emoties moet afsnijden… in plaats van rond te springen en zijn eigen geweldige prestaties te bejubelen.” Volgens de krant past zijn houding perfect bij een generatie die afstand neemt van overdrijving en bravoure.
Die maatschappelijke verschuiving is ook terug te zien in datingcultuur. Tinder ontdekte dat Gen Z steeds meer inzet op ‘Emotional Vibe Coding’ – waarbij emotionele beschikbaarheid aantrekkelijk wordt gevonden en emotionele blokkades juist niet. Uit het jaarlijkse ‘Year in Swipe’-onderzoek blijkt dat 56% van de gebruikers zegt dat eerlijke gesprekken het belangrijkste zijn in een match en dat 45% meer empathie wil na een afwijzing. Norris’ emotionele openheid past dus precies in de tijdgeest waarin Gen Z waarde hecht aan echtheid, begrip en kwetsbaarheid.
(Bron: Daily Star – Intropic: screen grab YouTube)










Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties