Deze man deelde hoeveel actieradius zijn elektrische auto had verloren na 10 jaar en 100.000 kilometer – en de resultaten waren verrassend.
De autoliefhebber vertelde dat hij al tien jaar een Nissan Leaf EV bezit en wilde weten in welke staat de batterij zich nu echt bevond. Met behulp van een speciaal apparaat kon hij precies meten hoe goed de batterij had standgehouden na 61.000 mijl (ongeveer 100.000 km) rijden. Hij deelde eerst zijn verwachtingen, en toen de gegevens binnenkwamen, werd al snel duidelijk dat Nissan iets goed had gedaan.
Alex gebruikte een speciaal apparaat voor de metingen
Dankzij grote technologische vooruitgang overwegen steeds meer bestuurders de overstap van een benzineauto naar een volledig elektrische auto. Om die keuze makkelijker te maken en anderen te helpen, delen steeds meer autobezitters hun ervaringen met elektrisch rijden – over kosten, batterijslijtage en algemene rijervaring.
YouTuber Driven by Alex deelde zijn ervaring met zijn Nissan Leaf. De Leaf was 's werelds eerste elektrische auto voor de massamarkt en kwam oorspronkelijk op de weg in Europa, Amerika en Japan. Nieuwsgierig naar hoe zijn auto had gepresteerd, gebruikte Driven by Alex een speciaal apparaat om diverse aspecten van de auto te meten, waaronder de actieradius en het verlies daarvan. Vooraf vertelde hij wat hij hoopte te vinden, waaronder een batterijgezondheid van tussen de 60 en 80 procent. (lees verder onder de afbeelding)

“Ik was echt onder de indruk!”
Toen hij eenmaal de resultaten zag, was hij onder de indruk. De batterijgezondheid kwam uit op 75,01%, wat binnen zijn verwachting lag. Daarnaast hoopte hij op een 'state of health' van 85% of meer, en die bleek 81,83% te zijn – wat helemaal niet slecht is, gezien de leeftijd van de auto en de batterij. Hij hoopte ook op een ampère-uurwaarde van minstens 59 AHr, maar kwam iets lager uit op 53,52 AHr.
De meest indrukwekkende uitkomst was het minimale verschil tussen de hoogste en laagste cellen van de batterij, namelijk slechts 10 millivolt (mV). Al met al deed de Nissan Leaf het dus verrassend goed voor een tien jaar oude, betaalbare EV.
EV-technologie
De wereld van EV’s ontwikkelt zich natuurlijk ook razendsnel. Dankzij slimme technologie gaat de wereld van elektrische voertuigen snel vooruit. Van nieuwe batterij-innovaties tot Tesla’s software-updates – elektrische auto's veranderen het speelveld. Zo kondigde Tesla onlangs de inzet van Grok AI in zijn voertuigen aan – een primeur voor het bedrijf. En de Chinese koploper BYD heeft een nieuwe, razendsnelle laadinfrastructuur voor Europa aangekondigd, wat opnieuw een grote sprong vooruit kan betekenen.
(Afbeeldingen: YouTube)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties