Arnold Schwarzenegger stelt op CES de BMW i Vision Dee voor, die in 32 kleuren kan veranderen Wheels
Arnold Schwarzenegger stelt op CES de BMW i Vision Dee voor, die in 32 kleuren kan veranderen
Wheels

Arnold Schwarzenegger stelt op CES de BMW i Vision Dee voor, die in 32 kleuren kan veranderen

Hij speelde een van de meest memorabele ‘machines’ in de geschiedenis van sci-fi films. Nu is de ster van de Terminator-films, Arnold Schwarzenegger, op het podium verschenen om de nieuwe AI-geïnspireerde auto van BMW te promoten. De acteur en voormalig gouverneur van Californië betrad het podium tijdens de keynote van het Duitse autobedrijf op de CES 2023 in Las Vegas.

‘Arnie' werd op het podium vergezeld door BMW CEO Oliver Zipse, die de nieuwe van kleur veranderende auto, de BMW i Vision Dee, introduceerde. De elektrische sportsedan gebruikt elektronische inkt om over te schakelen tussen 32 kleuren, waaronder paars, roze, geel, wit en rood. BMW omschrijft BMW i Vision Dee als het 'volgende niveau van mens-machine interactie'.

'Dee' staat voor 'digital emotional experience' en onderstreept het groeiende belang van de band tussen mens en machine. Het voertuig is echter slechts een concept en het zal niet in de verkoop gaan, aldus het bedrijf. “Met de i Vision Dee laten we zien wat er mogelijk is wanneer hardware en software samensmelten,” aldus BMW CEO Oliver Zipse.

(lees verder onder de video)

"Auto wordt een intelligente metgezel"

“Op deze manier zijn we in staat het volledige potentieel van digitalisering te benutten om de auto te transformeren in een intelligente metgezel,” ging hij verder. “Dat is de toekomst voor autofabrikanten en ook voor BMW - de samensmelting van de virtuele ervaring en het echte rijden.” Schwarzenegger werkte eerder samen met BMW en verscheen als de Griekse god Zeus in een advertentie voor de BMW iX die vorig jaar tijdens de Super Bowl werd uitgezonden.

“Ik ben zo enthousiast om deel uit te maken van dit hele project en deel uit te maken van BMW en dit geheel te promoten,” zei hij. De nieuwe auto maakt gebruik van E-ink, dat het meest bekend is van de displays die gebruikt worden in e-readers, zoals Amazon's Kindle. De carrosserie van de BMW i Vision Dee is verdeeld in 'microcapsules' - bolvormige deeltjes met een diameter gelijk aan de dikte van een menselijke haar.

Arnold Schwarzenegger stelt op CES de BMW i Vision Dee voor, die in 32 kleuren kan veranderen

Andere futuristische kenmerken

Deze microcapsules bevatten kleurpigmenten die, afhankelijk van de gekozen instelling, worden gestimuleerd door middel van een elektrisch veld. Hierdoor verzamelen bepaalde kleurpigmenten zich aan het oppervlak van elke microcapsule, waardoor de carrosserie de gewenste tint krijgt. Op de CES van vorig jaar onthulde BMW al de iX Flow, die E-ink gebruikt om van zwart naar wit te veranderen.

Nu heeft het bedrijf dit uitgebreid tot een meerkleurige buitenkant, die kan worden geconfigureerd op basis van de smaak van het individu - hoewel de kleur alleen kan worden veranderd als de auto stilstaat. BMW i Vision Dee heeft ook een aantal andere futuristische kenmerken die het volledige potentieel van digitalisering benutten. Binnenin kan het volledige voorruitdisplay worden gebruikt om ‘de realiteit met de virtuele realiteit te versmelten’ door een digitaal dashboard te worden.

Arnold Schwarzenegger stelt op CES de BMW i Vision Dee voor, die in 32 kleuren kan veranderen

Avatar op de zijruit

Bestuurders kunnen het display bedienen en kiezen hoeveel digitale inhoud ze willen zien met behulp van aanraaksensoren op een paneel naast het stuurwiel. Het display bevat grafische elementen, licht- en geluidseffecten zodat de auto en de bestuurder 'in de meest eenvoudige vormen met elkaar kunnen communiceren'. BMW i Vision Dee kan ook een beeld van de avatar van de bestuurder op de zijruit projecteren, dat zichtbaar is voor mensen buiten.

En dimbare ramen kunnen ook worden gebruikt om de werkelijkheid te 'vervagen', hoewel dit bedoeld is voor als de auto niet wordt bestuurd. Het interieur van de BMW i Vision Dee is bewust sober gehouden, met digitale functies ter vervanging van analoge functies zoals draaiknoppen en knoppen, aldus het bedrijf.

(lees verder onder de video)

"Aanzienlijke potentieel aantonen"

Als reden voor het maken van een auto die niet te koop zal zijn, zegt BMW dat het 'het aanzienlijke potentieel aantoont van een technologie die nog niet eerder in de autosector is gebruikt'. CES is vaak een showterrein voor technologie die nooit beschikbaar zal komen of in massaproductie kan worden genomen, hoewel andere producten de komende jaren op de markt komen. CES, 's werelds grootste jaarlijkse beurs voor consumententechnologie, loopt van 5 tot 8 januari en telt ongeveer 3.100 exposanten die hun nieuwste producten en diensten tonen aan meer dan 100.000 aanwezigen.

(Bron: Daily Mail - Foto's: YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties