Beloofd rijbereik elektrische wagens strookt niet met de werkelijkheid: "Soms 30% verschil" Wheels
Beloofd rijbereik elektrische wagens strookt niet met de werkelijkheid: "Soms 30% verschil"
Wheels

Beloofd rijbereik elektrische wagens strookt niet met de werkelijkheid: "Soms 30% verschil"

De Franse consumentenorganisatie UFC-QueChoisir heeft een vernietigend oordeel geveld over de betrouwbaarheid van de beloften van automerken met betrekking tot het bereik van hun elektrische auto's na een 'real life'-test van 25 voertuigen.

Naast de hoge aanschafprijs wordt het beperkte rijbereik vaak als het grootste minpunt van elektrische auto's genoemd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze twee aspecten meteen ook de belangrijkste criteria zijn bij de aankoopbeslissing. Terwijl de prijs een vast gegeven is, geldt dat niet per se voor het rijbereik.

Elektrische wagens maken beloofde rijbereik niet waar

De (theoretische) actieradius die door de merken wordt beloofd en geadverteerd, moet met enige scepsis worden beschouwd – in sommige gevallen zelfs met grote reserves. Dit wordt aangetoond in een test van 25 elektrische auto's uitgevoerd door UFC-QueChoisir, de Franse equivalent van een consumentenorganisatie zoals Test-Aankoop.

De testresultaten spreken boekdelen: geen enkel getest model komt ook maar in de buurt van de beloofde actieradius. In het gunstigste geval blijft het verschil beperkt tot 10 procent (bij 5 van de 25 modellen), maar bij 10 modellen loopt het verschil op tot minstens 20 procent, met zelfs een uitschieter tot 30 procent.

(lees verder onder de afbeelding)

Beloofd rijbereik elektrische wagens strookt niet met de werkelijkheid: "Soms 30% verschil"

WLTP-homologatieprocedure

Deze resultaten zijn consistent met een soortgelijk onderzoek van een jaar eerder: toen testte de Franse organisatie 20 elektrische auto's en werd er een verschil van 10 tot 33 procent gevonden tussen de theoretische actieradius en het daadwerkelijke rijbereik gemeten door de consumentenorganisatie.

Volgens UFC-QueChoisir ligt de fout bij de WLTP-homologatieprocedure, voluit de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. "De meetomstandigheden zijn zodanig dat de resultaten nauwelijks de werkelijkheid weerspiegelen": een test van een halfuur en 23,25 kilometer op een rolbank onder gestandaardiseerde omstandigheden is simpelweg niet vergelijkbaar met het volledig leegrijden van een batterij op echte wegen.

Factoren die elektrisch rijden beïnvloeden

Zelfs als diverse praktijksituaties zoals stadsrijden met veel remmen en accelereren, of cruisen op de snelweg met een topsnelheid van 131,3 kilometer per uur in het laboratorium worden nagebootst. "Hierdoor wordt geen rekening gehouden met factoren die het verbruik en dus de actieradius negatief beïnvloeden, zoals lucht- en rolweerstand of buitentemperatuur," aldus de consumentenorganisatie.

(Bron: nieuwsblad.be – Afbeeldingen: Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties