Geen files meer met de eerste vliegende auto, die ongeveer 170 km kan vliegen Wheels
Geen files meer met de eerste vliegende auto, die ongeveer 170 km kan vliegen
Wheels

Geen files meer met de eerste vliegende auto, die ongeveer 170 km kan vliegen

Niets is erger dan in de file staan met alleen de radio en het geluid van claxons om je gezelschap te houden. Maar dat kan binnenkort misschien helemaal tot het verleden behoren, want een bedrijf beweert dat hun 'eerste vliegende auto ter wereld' je - letterlijk - uit drukke situaties kan vliegen. Het in Californië gevestigde bedrijf Alef Aeronautics zegt dat de Model A de ‘bestaande stedelijke infrastructuur voor rijden en parkeren gebruikt, maar dat hij ook kan vliegen’.

Hun visie is dat er in de toekomst futuristische snelwegen in de lucht zullen bestaan, waar hun voertuig – met een prijskaartje van om en bij de 300.000 euro – zich zal op voortbewegen. Het merk plant de eerste leveringen in het vierde kwartaal van 2025 - over slechts drie jaar - en verklaart dat hun model het enige is dat zowel op de weg kan rijden als verticaal kan opstijgen, bijna zoals een helikopter.

Kiezen tussen rijden of vliegen

De Model A wordt omschreven als een 'oplossing voor de problemen van de moderne congestie' en heeft een rijbereik van 320 km en een vliegbereik van 170 km. Maar als je een van de eersten wilt zijn om een van deze ongelooflijke voertuigen te bemachtigen, kun je er maar beter snel bij zijn, want de voorverkoop is al op 19 oktober begonnen. Alef CEO Jim Dukhovny zei: "Model A is een moderne oplossing voor zowel stedelijke als landelijke vervoersbehoeften in de 21e eeuw omdat het het snelste en meest handige vervoer is dat ooit is gecreëerd vanaf het punt van herkomst tot de eindbestemming.”

"Doordat de consument kan kiezen tussen rijden of vliegen, maakt Model A altijd de optimale route mogelijk, afhankelijk van de wegomstandigheden, het weer en de infrastructuur”, ging hij verder. Alef zegt dat ze sinds 2019 een full-size prototype hebben getest en er ook mee hebben gevlogen. Ze legden uit: "Het heeft een gedistribueerd elektrisch aandrijfsysteem, geen blootliggende propellers, uitgebreide softwarematige vluchtstabilisatie en veiligheidssysteem, elevon-stabilisatiesysteem en vierwielaandrijving. Belangrijke veiligheidscomponenten omvatten onder andere drie- tot achtvoudige redundantie van alle belangrijke componenten, real-time duizendpuntdiagnostiek, pre-flight reject start diagnostiek, obstakeldetectie en -vermijding."

Hieronder kun je een filmpje bekijken over de revolutionaire Model A.

2 claps
2 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties