Electric Vehicle Man, een YouTuber uit Michigan, heeft vijf jaar lang een gloednieuwe Tesla Model 3 in bezit gehad en daarin ongeveer 115.000 km gereden. Hij besloot alle uitgaven in die periode nauwgezet te berekenen.
Onderhoud en banden
Zijn analyse omvatte vijf belangrijke categorieën. Onderhoud bestond uit slechts één servicebeurt, waarbij simpelweg de luchtfilter werd vervangen en de banden werden geroteerd, en dat kwam neer op zo’n 351 EUR in totaal. Wat betreft wegenbelasting bleek hij tot nu toe niets te hebben betaald, hoewel hij verwacht dat dit binnenkort zal lopen op tot ongeveer 244 EUR.
De kosten voor banden bleken significant: in vijf jaar wisselde hij twaalf stuks (vier keer achter, twee keer voor), wat neerkomt op ruwweg 2.480 EUR. Voor het opladen – zowel thuis 's nachts als bij openbare laadpunten – kwam het uit op circa 2.630 EUR. (lees verder onder de afbeelding)

Waardeverlies
Het grootse kostenblok bleek waardeverlies te zijn: de auto verloor in vijf jaar tijd ongeveer 33.820 EUR aan waarde. Tel je al deze kosten bij elkaar op, dan kom je uit op een totaal van ongeveer 39.300 EUR over vijf jaar. Dat betekent gemiddeld zo’n 7.860 EUR per jaar, ofwel ongeveer 655 EUR per maand.
Vergelijking met brandstofwagen
Hoewel dat bedrag in eerste instantie hoog lijkt, benadrukt Electric Vehicle Man dat wanneer je die kosten afzet tegen die van een vergelijkbare benzineauto, waar je brandstof, onderhoud en afschrijving bij elkaar optelt, zijn elektrische auto in de praktijk voordeliger uitvalt.
(Afbeeldingen: YouTube / Electric Vehicle Man)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties