BYD_ATTO3_A51001-1024x525 Wheels
BYD_ATTO3_A51001-1024x525
Wheels

Man test nieuwe 1.000 kW Megawatt EV-oplader van BYD om te zien of hij sneller is dan tanken met benzine

In een live demonstratie voegde de oplader in slechts vijf minuten 400 km actieradius toe, sneller dan welke openbare oplader momenteel beschikbaar is. BYD heeft al 500 van deze opladers in gebruik in China en wil dat aantal aanzienlijk uitbreiden. De technologie werkt, maar de vraag is nu of het in het dagelijks gebruik van elektrische auto’s past.

BYD’s EV-oplader haalt 1.000 kW in live test

Op een BYD-locatie in Shanghai sloot het bedrijf zijn megawatt EV-oplader aan op een Tang EV met een 100 kWh Super E-accu. De oplader bereikte direct 999 kW en overschreed kortstondig de grens van 1.000 kW. In die eerste fase voegde de EV-oplader ongeveer 2 km actieradius per seconde toe. De BYD-oplader hield dit piekvermogen vol tot de accu 25 procent bereikt had, waarna de snelheid begon af te nemen. Zelfs bij 35 procent capaciteit leverde hij nog steeds tussen de 600 kW en 700 kW, wat ruim boven de huidige openbare laadstandaarden ligt.

Plus 500 km actieradius in zes minuten

In totaal voegde de EV-oplader in zes minuten zo’n 500 km actieradius toe, waarmee de auto van zes procent naar 70 procent werd opgeladen. BYD heeft al 500 van deze opladers in China geplaatst en mikt op 3.000 exemplaren als onderdeel van zijn infrastructuurexpansie. Het doel van het bedrijf is om de zogeheten ‘range anxiety’ weg te nemen door laadsnelheden te bieden die gelijk zijn aan of sneller dan tanken bij een benzinestation. Het Super E-accuplatform verbetert bovendien de prestaties, met modellen zoals de Han L die van 0 naar 100 km/u gaan in 2,7 seconden.

Ondanks deze hoge laad- en prestatiecijfers stelt BYD dat de levensduur van de accu niet wordt beïnvloed, en dat deze gelijk blijft aan de garantie van de Blade-batterijlijn. Om de flexibiliteit te vergroten, hebben nieuwe BYD-modellen dubbele laadpoorten, zodat ze op twee laders tegelijk kunnen worden aangesloten als megawattladen niet beschikbaar is. (lees verder onder de afbeelding)

Man test nieuwe 1.000 kW Megawatt EV-oplader van BYD om te zien of hij sneller is dan tanken met benzine

Wat dit betekent voor EV-laden in de praktijk

De BYD-oplader laat zien wat mogelijk is, maar benadrukt ook een kloof. De meeste elektrische voertuigen die nu op de weg rijden, kunnen geen laadsnelheden van 1.000 kW aan, waardoor de BYD-oplader zijn tijd vooruit is. De uitrol van deze technologie brengt bovendien praktische uitdagingen met zich mee. Netcapaciteit, installatiekosten en laadkosten zullen allemaal bepalend zijn voor hoe wijdverspreid deze snellaadstations kunnen worden. Voor consumenten is het idee om in vijf minuten op te laden zeer aantrekkelijk, maar de economische haalbaarheid zal cruciaal zijn.

Als BYD erin slaagt zijn laadnetwerk uit te breiden én andere fabrikanten hun voertuigen afstemmen op deze technologie, kan dit een nieuwe standaard zetten voor snelladen van EV’s. Voor nu laat BYD zien dat lange laadstops geen vast onderdeel hoeven te zijn van elektrisch rijden. De test in Shanghai bewijst dat met de juiste laadinfrastructuur, ‘range anxiety’ niet langer een punt hoeft te zijn. De volgende stap is om deze technologie niet alleen op demonstratielocaties, maar ook bij reguliere laadstations beschikbaar te maken.

(Bron: Supercar Blondie – Afbeeldingen: BYD)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties