Een jaar nadat hij zijn benzine-BMW 320 had ingeruild, maakte een man een nauwkeurige overzichtsanalyse van de kosten van zijn Tesla Model 3 — inclusief stroomkosten, onderhoud, verzekering en registratie — om te zien of een elektrische auto werkelijk goedkoper is in gebruik.
Grote besparing: Tesla-kosten slechts een derde van de benzineauto
In het overzicht bleek dat de man door een groot deel van zijn ladingen thuis via een thuislader te doen — en slechts zelden gebruik te maken van superchargers — zeer lage kosten had. Hij reed met zijn Tesla ongeveer 19.300 km in dat jaar.
Zijn kosten voor de Tesla waren als volgt:
- Oplaadkosten: slechts $225 voor het jaar.
- Verzekering: $550.
- Onderhoud: $50 (bijna geen reguliere onderhoudskosten).
- Geen wegenbelasting vanwege de nul-uitstootstatus.
Totaal kwam hij uit op ongeveer $835 voor dat jaar.
Ter vergelijking: zijn BMW 320 kostte voor datzelfde jaar ongeveer $2.500 in belastingen, brandstof, onderhoud en verzekering — dus bijna drie keer zoveel. (lees verder onder de afbeelding)
Langere termijn: besparingen lopen op
Andere eigenaars hebben vergelijkbare berekeningen gemaakt over langere termijn. Een case-study over 120.000 km gaf een brandstofbesparing van bijna $10.000. Een andere Tesla-eigenaar zei dat hij over 80.000 km al $8.000 minder had uitgegeven dan op zijn vorige benzineauto.
Kort samengevat: zelfs als je iets meer betaalt voor de aanschaf van een EV, kan het jaarlijkse gebruik veel goedkoper uitvallen — mits je vooral thuis oplaadt en niet constant snelladers gebruikt. Voor wie op zoek is naar de ultieme besparing geldt dus: thuisladen of op werk laden waar mogelijk — dat levert het meeste geld op.
(Bron: Supercar Blondie – Intropic: Unsplash)








Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties