Schermopname_12-8-2025_95055_www.collage.nl Wheels
Schermopname_12-8-2025_95055_www.collage.nl
Wheels

Meerijden in de snelste elektrische auto ter wereld, die onlangs 24 wereldrecords verpulverde

De Rimac Nevera R heeft onlangs meer dan twintig records gebroken als de snelste elektrische auto ooit gebouwd, en op het Goodwood Festival of Speed gaf men nu één persoon de kans om op de passagiersstoel plaats te nemen.

Als onderdeel van Bugatti, sinds de samenwerking in 2021, heeft het volledig elektrische merk veel waar te maken. Maar in de voetsporen van zijn nieuwe ‘familieleden’ – de Veyron, Chiron Super Sport en Mistral – heeft de Rimac Nevera R geen tijd verspild om zich eveneens te profileren als de snelste elektrische auto ter wereld. Nu heeft één van de weinige mensen die ooit in de cockpit van deze monsterlijke EV hebben gezeten, zijn verhaal gedaan…

Een buitenaards beest op wielen

Met meer dan 2.100 pk die bij het minste tikje op het gaspedaal door de auto schieten, is de Rimac Nevera R een buitenaards beest. Onlangs verbrak deze baan-georiënteerde, maar ‘straatlegale’ hypercar in één klap talloze records: hij bereikte zijn topsnelheid van 289 mph (ongeveer 465 km/uur) en kwam in een 0–465–0 km/uur test in slechts 25 seconden volledig tot stilstand.

Het enige record dat hij niet bezit, is de snelste 0–60 mph-tijd (0–96 km/uur) voor een EV – dat blijft in handen van de McMurtry Spéirling. Toch leverde deze rit hem wel de titel op voor de hoogste snelheid ooit behaald door een elektrische auto, evenals recordtijden op de kwartmijl, mijl, en nog eens twintig andere Guinness World Records. Een maand later zat een man op de passagiersstoel van de recordbrekende Nevera R en legde het moment vast waarop de snelste elektrische auto ter wereld “zijn relatie met de natuurkunde volledig herstructureerde.” (lees verder onder de afbeelding)

Meerijden in de snelste elektrische auto ter wereld, die onlangs 24 wereldrecords verpulverde

Meerijden in de Nevera R

Tijdens Goodwood was de Rimac Nevera R één van de vele showstoppers die te zien waren. Journalist Sean Evans van Robb Report mocht meerijden met hoofdtest- en ontwikkelingsrijder Miro Zrnčević terwijl de hypercar de iconische heuvelklim trotseerde. In zijn recensie noemde Evans de acceleratie en snelheid “onmenselijk”. “We zitten op een stuk van de heuvelklim dat ons langs alle grote tribunes voert en onder de voetgangersbrug door. Het is recht genoeg voor Zrnčević om het gaspedaal volledig ingedrukt te houden, en de volle aanval van die 2.107 pk is niets minder dan meedogenloos.”

De tribunes vervaagden, tunnelvisie begon op te komen, en zijn maag voelde de immense krachten. “Deze sensaties zijn, hoe intens ook, ronduit verslavend,” schreef hij. “Ik heb geen idee hoe snel we gaan, maar het voelt absurd snel aan, met nul marge voor fouten. We remmen nauwelijks af.”

Slechts op 70% van het vermogen

De Rimac Nevera R legde het 1,6 mijl (2,57 km) lange parcours af in 50 seconden, terwijl slechts op ongeveer 70 % van zijn vermogen werd gereden – puur om te voorkomen dat één van de slechts veertig geproduceerde hypercars van de baan zou vliegen voor het oog van de 11 miljoen jaarlijkse kijkers. Maar zelfs op 70 % was de snelste elektrische auto ter wereld genoeg om de journalist “maniakaal te laten schaterlachen.” En ja… wij zijn stiekem een beetje jaloers! Bekijk hieronder de indrukwekkende beelden:

(Bron: Supercar Blondie - Afbeeldingen: YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties