usman-malik-cbXfPEOc1-k-unsplash Wheels
usman-malik-cbXfPEOc1-k-unsplash
Wheels

“Mijn wagen gooide de remmen dicht zonder reden!" Gevaarlijk 'fantoomremmen' treft steeds meer bestuurders

Steeds meer bestuurders van moderne auto’s klagen over ‘fantoomremmen’: voertuigen die plotseling hard afremmen zonder duidelijke reden. Fabrikanten wuiven dit vaak weg als fabeltjes, maar een Duitse rechtbank erkende het fenomeen officieel.

Het gevaar werd dit jaar nog duidelijk toen een Franse vrouw op de A40 met haar Peugeot 208 uit het niets tot stilstand kwam en van achteren werd aangereden. Niemand raakte ernstig gewond, maar de vrouw kreeg geen steun van de fabrikant of verzekeraar en trok daarom met haar verhaal naar de pers.

Ook bij andere merken

Die oproep kreeg gehoor. Andere bestuurders, vooral met Peugeot maar ook met andere merken, meldden vergelijkbare ervaringen. Het Franse ministerie van Transport nodigde de vrouw zelfs uit voor overleg met de dienst die voertuigen controleert. Officieel gaat het slechts om het verzamelen van meldingen, maar voor de betrokken bestuurders is het een eerste teken dat de overheid het probleem serieus neemt. Mogelijk volgt later een breder onderzoek of zelfs een terugroepactie.

"Aantal klachten zal nog toenemen"

Dat zou ook gevolgen kunnen hebben voor andere merken, want fantoomremmen worden eveneens gemeld bij bijvoorbeeld Tesla en Audi. Online fora zoals Reddit staan vol met getuigenissen van automobilisten die naar eigen zeggen levensgevaarlijke situaties meemaakten doordat hun wagen onverwacht zelf de remmen dichtgooide. Experts wijzen erop dat het aantal klachten waarschijnlijk nog zal toenemen, aangezien de actieve noodrem sinds enkele jaren verplicht is op nieuwe modellen in de EU.

Duitse rechtbank bevestigt fenomeen

Een Duitse rechtbank stelde vorig jaar in een zaak rond een Tesla Model 3 vast dat het fenomeen echt bestaat: tijdens een testrit traden meerdere onverwachte remacties op, waaronder een gevaarlijke vertraging van 140 naar 94 km/u op een onbeperkte snelweg. Hoewel het rapport als bewijs werd aanvaard, blijven Tesla en andere fabrikanten ontkennen en wijzen ze naar ‘bestuurdersfouten’. Intussen lopen rechtszaken over het fenomeen niet alleen in Europa, maar ook in de VS en Australië.

(Bron: HLN – Intropic: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties