MotoGP 2014: De transfermarkt begint op gang te komen Wheels
MotoGP 2014: De transfermarkt begint op gang te komen
Wheels

MotoGP 2014: De transfermarkt begint op gang te komen

Wie rijdt op wat in 2015?

Valentino Rossi’s handtekening onder een tweejarig contract bij Movistar Yamaha heeft de transfercarrousel in de MotoGP in gang gezet. Een eerste overzichtje van nakende en mogelijke ‘transfers’.

Repsol Honda

HRC wist Marc Marquez in mei al te overhalen om z’n krabbel onder een nieuw tweejarig contract te zetten. Moeilijk was dat niet want beide partijen waren de enige logische partner voor mekaar. Maar wat allicht wel veranderde is Marquez’ salaris. Na z’n wereldtitel van vorig jaar en z’n successerie in het huidige seizoen zal dat salaris vast wel vorstelijk zijn. Ook Dani Pedrosa blijft op post bij Repsol Honda. De Spaanse veteraan begint volgend jaar t aan z’n tiende seizoen bij Repsol Honda maar dat zal wellicht aan een fors verlaagd salaris zijn. Pedrosa is nu eenmaal niet de winnaar die Marquez wel is.

Movistar Yamaha

Zoals we vorige week al meldden doet Valentino Rossi er nog eens twee jaar bij. En gezien z’n goede resultaten hoeft dat niet te verbazen. Rossi heeft naar eigen zeggen zelfs z’n zinnen op een 10e wereldtitel gezet. Maar dan moet hij wel eerst voorbij de schijn onneembare horde genaamd ‘Marc Marquez’. Z’n goede prestaties in 2014 zouden hem wel eens opnieuw de status van 1e rijder kunnen bezorgen. En dat betekent dat de momenteel in zak en as zittende Jorge Lorenzo tweede viool zal moeten spelen. Als daar maar (weer) geen heibel van komt… Lorenzo heeft overigens nog geen nieuw contract ondertekend. Een van de redenen daarvoor is dat Ducati achter hem aanzit.

Ducati Factory Racing

Bij Ducati lijkt Andrea Dovizioso een certitude, al moet z’n contract wel nog verlengd worden. Cal Crutchlow is dan weer geen certitude. De Brit tekende vorig jaar nochtans een erg lucratief tweejarig contract bij het team uit Bologna. Maar Crutchlow mort al een tijdje over de Desmosedici. Een overstap naar Suzuki, dat in 2015 z’n rentree maakt in de MotoGP, zou tot de mogelijkheden behoren. Maar de nieuwe Suzuki XR1 GP-machine moet echter nog alles bewijzen. Bovendien staat Suzuki in de paddock niet bekend als de meest gulle werkgever en dus zou Crutchlow zich nog weleens kunnen bedenken vooraleer hij eind juli de optie waarmee hij z’n contract eenzijdig kan opzeggen, licht. Jorge Lorenzo stond ook op het verlanglijstje in Borgo Panigale maar gezien z’n huidige vormpeil zouden de Italianen weleens kunnen terugdeinzen. Verlaat Crutchlow toch Ducati dan wordt z’n plaats wellicht ingenomen door Andrea Iannone.

Suzuki MotoGP

Suzuki maakt volgend jaar dus z’n rentree en dat zullen we geweten hebben. Aan kandidaat-piloten heeft het team alvast geen gebrek. Cal Crutchlow, Eugene Laverty, Alvaro Bautista en Randy De Puniet zijn maar enkele van de namen die in verband worden gebracht met een mogelijk zitje bij het team in 2015. Maar bij De Puniet willen we meteen al een aantal vraagtekens plaatsen. De Fransman fungeert ondertussen wel als testrijder maar het is nog maar de vraag of hij ook daadwerkelijk op een startgrid zal verschijnen met de Suzuki. Z’n leeftijd – De Puniet wordt volgend jaar februari 34 – heeft de Fransman alvast tegen. Ook z’n palmares valt tegen. In acht seizoenen MotoGP wist hij welgeteld een podiumplaats (3e in Donington Park in 2009) te pakken. Bovendien heeft hij de reputatie een ‘serial crasher’ te zijn.

Alvaro Bautista lijkt ons dan weer wel een kandidaat voor een Suzuki-zitje in 2015. De Spanjaard reed eerder al voor het merk en deed dat gezien de omstandigheden toen nog niet zo slecht. Bij z’n huidige team, Gresini Honda, lijkt Bautista nu wel op weg naar de uitgang. Een andere kandidaat voor een zitje is wellicht Aleix Espargaro. Espargaro liet vorig jaar al mooie dingen zien op de ART Aprilia van Aspar. Dit jaar doet hij het nog beter op de Forward Yamaha. Maar de Catalaan lijkt z’n zinnen op een fabriekszitje gezet te hebben.

Satellietteams

Van de zes satellietmotoren lijkt alleen de Monster Tech3 Yamaha van Pol Espargaro bezet voor volgend jaar. Moest het ondenkbare toch gebeuren en Jorge Lorenzo Movistar Yamaha verlaten, dan zal Espargaro wellicht doorgeschoven worden naar het fabrieksteam. De tweede Monster Tech3-piloot, Bradley Smith, staat momenteel onder druk. Teambaas Hervé Poncharal verwacht betere resultaten dan de Brit tot nog toe liet optekenen.

Een vaststelling die ook geldt voor Stefan Bradl (LCR Honda) en Alvaro Bautista (Fun & Go Gresini Honda). En ook Yonny Hernandez, de tweede rijder bij Pramac Ducati, stelde tot nu toe teleur. Dat geldt overigens ook voor voormalig wereldkampioen Nicky Hayden. Een weinig slagkrachtige productie Honda RCV1000 en blessureleed maakten dat de Amerikaan een heel moeilijk seizoen heeft. Misschien wordt het weleens tijd voor Hayden om ‘een andere uitdaging’ aan te gaan. Iets wat z’n landgenoot Colin Edwards zeker zal doen na dit seizoen. Dan neemt de ouderdomsdeken van de MotoGP eindelijk afscheid. Niets te vroeg.

Dat alles samen maakt dat er vooral bij de privé-teams heel wat zitjes nog ingevuld moeten worden. Een van die MotoGP-rookies zou weleens Esteve Rabat kunnen zijn die in 2015 met Marc VDS Racing de overstap zou wagen. Voorlopig is dat nog niet zeker. Teambaas Michael Bartholemy dacht lang aan een Kalex-Yamaha-combinatie als machine voor de Open Klasse. Volgens de laatste berichten stelt de Duitse framebouwer z’n MotoGP-project nog met minstens een jaar uit. De komende dagen en weken zal echter meer en meer duidelijk worden wie welk team zal vervoegen. Wij houden je alvast op de hoogte.

Foto: Belga Image/AFP

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties