Nieuwe wagens gaan piepen als je te snel rijdt: "Gevaarlijk en een bron van frustratie" Wheels
Nieuwe wagens gaan piepen als je te snel rijdt: "Gevaarlijk en een bron van frustratie"
Wheels

Nieuwe wagens gaan piepen als je te snel rijdt: "Gevaarlijk en een bron van frustratie"

Vanaf juli zal in elke nieuwe auto een geluidssignaal afgaan wanneer de bestuurder sneller rijdt dan toegestaan. Europa hoopt zo het aantal verkeersdoden als gevolg van te hard rijden te verminderen. Echter, critici maken zich zorgen over mogelijk extra afleiding achter het stuur.

Als je vandaag je autogordel niet omdoet, begint je auto luid te piepen totdat je jezelf vastklikt. En binnenkort zullen we dit geluidssignaal veel vaker horen. Europa verplicht namelijk 'intelligente snelheidsassistentie (ISA)' in alle auto's die vanaf 7 juli van de productielijn rollen. Dit rijhulpsysteem, dat sinds 2022 al verplicht is voor volledig nieuwe automodellen, gebruikt wegenkaarten en een camera achter de voorruit om de toegestane snelheid te bepalen.

Akoestische waarschuwing bij overdreven snelheid

Als je te snel rijdt, geeft het systeem een visuele waarschuwing en binnenkort ook een "trapsgewijze, akoestische waarschuwing", zoals Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit uitlegt aan nieuwsblad.be. Concreet betekent dit dat wanneer je bijvoorbeeld op een autosnelweg rijdt waar de maximumsnelheid 120 km per uur is, je auto begint te piepen wanneer je 124 kilometer per uur rijdt. Dit komt neer op ongeveer 3 procent te snel, een grens die is vastgelegd in de Europese voorschriften voor het ISA-systeem.

Twee verschillende systemen

Het alarmsignaal stopt pas wanneer je snelheid vermindert. Autofabrikanten mogen er ook voor kiezen om een systeem te gebruiken waarbij het gaspedaal weerstand biedt bij te hard rijden. Maar dat systeem is een pak duurder en dus zullen de meeste autoconstructeurs waarschijnlijk voor het piepsignaal kiezen. Autoblog.nl noemt het een 'super irritant' systeem, waarvan 'iedereen gek zal worden'. Het systeem kan niet permanent worden uitgeschakeld. "Het systeem kan en mag door de bestuurder worden uitgeschakeld", zegt De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit. "Maar telkens wanneer je de auto start, wordt ISA automatisch opnieuw geactiveerd."

(lees verder onder de afbeelding)

Nieuwe wagens gaan piepen als je te snel rijdt: "Gevaarlijk en een bron van frustratie"

"Veel meer kans op afleiding"

VAB-journalist Gert Verhoeven ziet nog andere problemen. Hij vreest dat ISA, en andere waarschuwingssystemen die eraan komen, juist voor meer afleiding achter het stuur kunnen zorgen. "Mensen stappen in hun auto en proberen misschien al rijdend het ISA-systeem uit te schakelen, waardoor ze meer aandacht hebben voor hun dashboard dan voor wat er op de weg gebeurt," liet hij noteren op nieuwsblad.be.

"Het zal voor frustratie zorgen"

Febiac, de federatie van de Belgische auto-industrie, uit ook kritiek. "Europa vereist dat het ISA-systeem in 90 procent van de gevallen de maximumsnelheid correct weergeeft. Dit betekent dat in één op de tien gevallen het systeem de maximumsnelheid niet correct aangeeft", legt Febiac-expert Steven Soens uit aan nieuwsblad.be. Stel je voor: je rijdt op een weg waar je 90 km per uur mag, maar het alarm gaat af omdat de ISA-software denkt dat de maximumsnelheid slechts 70 km per uur is. "Dit zal voor frustratie zorgen bij bestuurders," zegt Soens. "Het wordt ook een uitdaging bij slechte zichtbaarheid van verkeersborden, bij hevige regen, dichte mist, sneeuw, wegenwerken of bij dynamische borden boven de weg."

(Bron: nieuwsblad.be - Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties