Onderzoek wijst uit dat plug-in hybrides veel vervuilender zijn dan gedacht, en deze modellen spannen de kroon Wheels
Onderzoek wijst uit dat plug-in hybrides veel vervuilender zijn dan gedacht, en deze modellen spannen de kroon
Wheels

Onderzoek wijst uit dat plug-in hybrides veel vervuilender zijn dan gedacht, en deze modellen spannen de kroon

Plug-in hybride voertuigen blijken vervuilender te zijn dan oorspronkelijk gedacht, zo blijkt uit een nieuwe studie die woensdag door De Standaard is gepubliceerd. Uit het onderzoek, uitgevoerd door de Europese ngo Transport & Environment (T&E), blijkt dat hybride auto's veel slechter presteren dan de eerste tests deden vermoeden.

"In België zijn er twee keer zoveel plug-in hybride auto's als elektrische. Ze worden verkocht als een ideaal compromis," aldus Noami Cambien van de Vlaamse milieu-NGO Bond Beter Leefmilieu. De onderzoekers reden met drie van de meest verkochte middenklasse plug-in hybride auto's op verschillende ritten in en rond de Oostenrijkse stad Graz.

(lees verder onder de foto)

Onderzoek wijst uit dat plug-in hybrides veel vervuilender zijn dan gedacht, en deze modellen spannen de kroon

Hogere emissies dan de officiële cijfers

Tijdens testritten in het stadscentrum bleek de levensduur van de batterij van de hybride voertuigen veel korter te zijn dan geadverteerd - tussen 25% en 50% korter, afhankelijk van het model. Een rondrit tussen de rand van de stad en het centrum bracht hogere emissies aan het licht dan de officiële cijfers. Het nieuwe onderzoek komt overeen met de resultaten van eerdere studies die de ngo in 2020 heeft uitgevoerd.

Het onderzoek wees uit dat de hybride voertuigen BMW X5, Volvo XC60 en Mitsubishi Outlander tussen 28 en 89% meer CO2 uitstoten dan de fabrikant beweert. Zodra de batterij leeg is, kunnen de voertuigen slechts 11-23 kilometer afleggen op hun benzinemotor voordat de officiële CO2-uitstoot per kilometer wordt overschreden.

Groene subsidies?

In het licht van de resultaten vraagt T&E zich af of plug-in hybride voertuigen wel groene subsidies verdienen van de Europese overheden. Uit statistieken van Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie, blijkt dat de EU 5,9 miljard euro heeft uitgegeven om plug-in voertuigen te importeren. Veel kopers profiteren van overheidssubsidies en belastingverlagingen.

(Bron: De Standaard en The Brussels Times - Intropic: Unsplash)

1 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties