Retro: Bandini 750 Saponetta Wheels
Retro: Bandini 750 Saponetta
Wheels

Retro: Bandini 750 Saponetta

Na het intensieve raceverleden belandde deze meer dan vijftig jaar oude Italiaan in 1977 bij een Nederlandse autoliefhebber. In 2000 werd de Bandini doorverkocht aan de huidige eigenaar - een goede vriend van de voormalige eigenaar – die de auto volledig origineel ging restaureren. Dat was nodig, want de carrière in de autosport had zijn sporen nagelaten.

Vooral het chassis met zijn aluminium panelen had het zwaar te verduren gekregen. Maar ook op technisch gebied waren enkele reparaties noodzakelijk. Het restauratieproces nam veel tijd in beslag, maar het resultaat mag er zijn.

Bij de opknapbeurt werd de originele volledig uit aluminium vervaardigde Bandini-motor behouden. Dat is heel uitzonderlijk bij de Bandini's die vandaag de dag nog rondrijden. Het motorblok meet 987 cc en heeft een vermogen van ongeveer 95 pk beschikbaar vanaf 7.200 o/m. Het vermogen lijkt misschien weinig, maar met een gewicht van ongeveer vijfhonderd kilogram komt deze Bandini zeer snel van zijn plek.

De topsnelheid bedraagt 200 km/u. Schakelen gebeurt met een manuele vierversnellingsbak van OSCA. De Dunlop-racebanden - die ‘gevuld’ zijn met Borrani Record 5J15 aluminium velgen – zorgen voor voldoende grip. Achter de banden zijn vóór geventileerde trommelremmen van Stanguellini en achter ongeventileerde trommelremmen verstopt.

Geschiedenis
Ilario Bandini – de grondlegger van het automerk Bandini – was een Italiaanse zakenman, racecoureur, racewagenbouwer en vooral een échte autoliefhebber. Nadat Ilario in 1940 voor het eerst deelnam aan de Mille Miglia in een Fiat Balilla, bouwde hij in 1946 zijn eigen Fiat 1100. Deze Fiat 1100 hield hij verborgen voor de buitenwereld zodat de Duitse concurrentie niets te weten zou komen van zijn bezigheden.

Ilario had de Fiat 1100 van top tot teen - of beter gezegd van het onderstel tot het dak - aangepast. Zo had hij de ophanging en het chassis gemodificeerd. Na deze ingrepen werd de door de Turijnse carrosseriebouwer Rocco Motto ontworpen koets (volledig uit aluminium) weer opgebouwd. Deze Fiat 1100 – de eerste Bandini – kreeg de naam Bandini 100.

In de jaren die volgden boekte Ilario vele successen in de autosport en maakte nog meer prachtige automobielen. De op 18 april 1911 geboren Ilario Bandini liet op 12 april 1992 het leven, maar de naam leeft nog steeds voort.

Foto's: Fernando Huyskens

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties