Slecht nieuws voor eigenaars van elektrische wagen: fikse regenval beïnvloedt rijbereik Wheels
Slecht nieuws voor eigenaars van elektrische wagen: fikse regenval beïnvloedt rijbereik
Wheels

Slecht nieuws voor eigenaars van elektrische wagen: fikse regenval beïnvloedt rijbereik

Niet alleen kou en hitte beperken het rijbereik van elektrische auto's, ook regen speelt een aanzienlijke rol. En dat is geen goed nieuws met het kwakkelweer van de laatste weken / maanden. Frans onderzoek heeft aangetoond dat bij een snelheid van 110 kilometer per uur het energieverbruik soms meer dan twintig procent hoger ligt.

Maar hoe komt dit? Het Franse platform Automobile Propre onderzocht het verminderde rijbereik tijdens hevige regenval. Het is duidelijk dat regen een beperkende factor is. Net als bij auto's met een verbrandingsmotor zorgt de waterlaag die zich voor de banden ophoopt voor extra rolweerstand, waardoor er meer vermogen nodig is om dezelfde snelheid te behouden. Minder zichtbaar, maar net zo belangrijk, is de invloed van hoge luchtvochtigheid, die voor extra aerodynamische weerstand zorgt.

Tests elektrische wagens bij regenval

Koudere lucht heeft een hogere dichtheid en een koud wegdek beïnvloedt de bandentemperatuur. Hoe kouder het is, hoe hoger het verbruik. Om de meest nauwkeurige resultaten te krijgen, werden de tests op hetzelfde traject uitgevoerd, bij dezelfde buitentemperatuur en zonder gebruik van airconditioning, zodat het extra verbruik door regen zo goed mogelijk kon worden geïsoleerd. De metingen werden uitgevoerd met onder andere de Cupra Born, Peugeot e-3008, Renault Scenic e-Tech en Audi e-Tron GT RS.

Extra verbruik bij regen

Deze tests vonden plaats in de buitenlucht tijdens zware regenval, en niet onder gecontroleerde laboratoriumomstandigheden. Hoewel de resultaten hierdoor enigszins kunnen variëren, geven ze toch een goed beeld van het extra verbruik bij regen. Bij een snelheid van 110 kilometer per uur werd een gemiddeld extra verbruik van meer dan twintig procent gemeten, wat neerkomt op vier kWh per honderd kilometer.

Vermindering rijbereik elektrische wagens

Dit resulteert in een geschatte vermindering van het rijbereik met 16,7 procent, oftewel bijna zestig kilometer minder per laadbeurt. Ter vergelijking, bij droog weer en een snelheid van 130 km/u leidt een extra verbruik van 1,2 kWh per honderd kilometer tot een vermindering van het rijbereik met gemiddeld vijftien kilometer.

(Bron: hln.be – Intropic: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties